Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Flytande margarin till socker kaka

  • flumhum 14 juni 2010

    Hej
    Jag behöver lite akut hjälp ska baka en sockerkaka till ett födelsedags barn nu i kväll och vi är på semster på en liten ort där affären har stängt! och jag har nu upptäkt att vi inte har smör hemma utan bara flytande margarin!. kan man använda det i socker kakan eller blir det äckligt?

    Och i så fall hur mycket är 50gram margarin i dl mått?

    Tacksam för svar
    // F

  • boz1965 14 juni 2010

    Använd du flytande margarin med gott samvete, det brukar jag göra och det går hur bra som helst.

    Eftersom fett väger mindre än vatten, så kan du räkna med, i runda tal, att olja och margarin i flytande form väger c:a 90g per deciliter (källa: Livsmedelsverket).

  • maxhugo 14 juni 2010

    Hej!
    1 dl flytande margarin är ungefär lika med 100g ,
    1 msk flytande margarin är ungefär lika med 15g.

  • Mistys 14 juni 2010

    Sockerkaka från 1800-talet

    Strunta i margarin helt tycker jag. Detta recept har min 85- åriga svärmor fått av sin mamma. Det är ett superbra recept på sockerkaka som man aldrig misslyckas med mycket pga av det inte innehåller vare sig margarin eller mjölk som "tynger" ner.

  • zudette 14 juni 2010

    Enligt förpackningen, som jag läst, så motsvarar 0,5 dl 50 gr!

  • boz1965 14 juni 2010

    Skrivet av maxhugo den 14 jun 2010

    Hej!
    1 dl flytande margarin är ungefär lika med 100g ,
    1 msk flytande margarin är ungefär lika med 15g.


    Inte enligt Livsmedelsverket.

  • flumhum 15 juni 2010

    Tack så hemskt mycket för alla tips!

    Det gick jätte bra med flytande margarin! och kvällen blev räddad :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.