Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Födelsedagstårta- annorlunda

  • MarabouLove 30 januari 2012

    Skulle hemskt gärna vilja ha tips på lite annorlunda tårtor :D
    Jag ska nämligen baka en födelsedagstårta. Vill gärna ha något chokladigt och jag har även funderat lite på någon god glasyr/fyllning, gärna med någon slags kakkross! :) Mycket goda, söta och himmelska smaker! :D

    Tack på förhand :)

  • The_mama97mia 30 januari 2012

    jag är inte alls duktig på sött ö h t men kan bara tipsa om ngt urenkelt - marängbottnar med chokladpudding emellan, ungarna älskar det. Sen kan man dekorera med grädde o bär.
    Jag förstår att det är alldeles för enkelt för dig - men tänkte ändå tala om det tipset.
    :)

  • Mistys 30 januari 2012

    Chocolate chip cookie tårta

    inte testad denna själv men verkar vara något liknande som du är ute efter.

  • MarabouLove 30 januari 2012

    Jag tänker definitivt testa tårtan med marängbotten och chokladpudding någon gång :) Tack för tipset!

  • MarabouLove 30 januari 2012

    Chocolate Chip Cookie-tårtan kan jag tänka mig att utgå från. Är dock inte säker på om detta är den rätta tårtan ;) Men tack så mycket för tipset! :D Kom gärna med fler tips, kanske även från egna erfarenheter och/eller vad du tror blir bra :)

  • pihal 30 januari 2012

    Fantastisk brownietårta tycker jag är jättegod.
    [recept]96176 [/recept]

    Har även ett recept på en marängtårta som är söt och god
    Tårta på cashewmaräng

    Här kommer ett helt annorlunda recept på en tårta som inte är så söt så den kanske inte passar dig, men annorlunda är den i allafall.
    Tallbarrstårta

  • MarabouLove 30 januari 2012

    Brownietårtan verkar sannerligen god! Den kommer absolut med på Tänkbar-listan :)

    Tallbarrstårtan verkar intressant. Dock tror jag inte att den passar denna gång. Men jag måste verkligen baka den någon gång :)

    Kul tips, tack! :D

  • The_mama97mia 30 januari 2012

    Apropå marängbottnar i tårta, om man vill så penslar man bottne3n med smält choklad på undersidan - så blir den inte blöt av att ligga med fyllnign emellan.

  • Amika 30 januari 2012

    Den här gjorde jag åt en vän som fyllde år.
    Fast jag dekorerade den med grädde och frysta bär på toppen, inte riven choklad. Bären bröt jättebra mot den övrigt väldigt söta tårtan. :) Fantastiskt gott! Och lätt att göra! :)

    Marängårta med rice crispies och chokladkräm

  • AnneNi 1 februari 2012

    En supergod kombination är chokladbotten fylld med grädde+daimkulor i ett lager och mosad banan i ett lager. Kanske kunde det vara gott med kaksmulor istället för daim?
    Jag brukar ofta täcka mina tårtor med grädde och MMF, och dekorera utifrån vem som ska firas etc. Kan gröras hur enkelt eller hur avancerat som man vill.

  • tojve 1 februari 2012

    Jag har ett recept här hemma med en tårta som man fryser (och bara behöver ta upp ett tag innan - kan alltså förberedas helt i förväg). Det är först typ en kladdkakebotten längst ner, sedan en vaniljröra med krossad daim och sedan ovanpå det en röra med grädde och hallon. Riktigt riktigt fint! Om du tycker att det låter lockande så säg bara till så skickar jag över det till dig. :)

  • snotis 22 februari 2012

    Åhhh det låter supergott!!! Och perfekt att kunna förbereda i god tid.. Skulle man kunna tänkas få receptet?? ;)
    Snotis
    [85169607135SE]Skrivet av tojve den 1 feb 2012

    Jag har ett recept här hemma med en tårta som man fryser (och bara behöver ta upp ett tag innan - kan alltså förberedas helt i förväg). Det är först typ en kladdkakebotten längst ner, sedan en vaniljröra med krossad daim och sedan ovanpå det en röra med grädde och hallon. Riktigt riktigt fint! Om du tycker att det låter lockande så säg bara till så skickar jag över det till dig. :)

  • The_mama97mia 22 februari 2012

    Idag har jag just gjort en tårta helt efter dotterns önskemål - färdig tårtbotten, chokladpudding emellan lager 1 och 2, sen på med generöst med jordgubbssylt på lager 2, botten tre på toppen, täcktes med chokladglasyr!

  • ingja17 22 februari 2012

    Skrivet av snotis den 22 feb 2012

    Åhhh det låter supergott!!! Och perfekt att kunna förbereda i god tid.. Skulle man kunna tänkas få receptet?? ;)
    Snotis
    [85169607135SE]Skrivet av tojve den 1 feb 2012

    Jag har ett recept här hemma med en tårta som man fryser (och bara behöver ta upp ett tag innan - kan alltså förberedas helt i förväg). Det är först typ en kladdkakebotten längst ner, sedan en vaniljröra med krossad daim och sedan ovanpå det en röra med grädde och hallon. Riktigt riktigt fint! Om du tycker att det låter lockande så säg bara till så skickar jag över det till dig. :)

  • Cassiopeya 22 februari 2012

    Skrivet av ingja17 den 22 feb 2012

    Skrivet av snotis den 22 feb 2012

    Åhhh det låter supergott!!! Och perfekt att kunna förbereda i god tid.. Skulle man kunna tänkas få receptet?? ;)
    Snotis
    [85169607135SE]Skrivet av tojve den 1 feb 2012

    Jag har ett recept här hemma med en tårta som man fryser (och bara behöver ta upp ett tag innan - kan alltså förberedas helt i förväg). Det är först typ en kladdkakebotten längst ner, sedan en vaniljröra med krossad daim och sedan ovanpå det en röra med grädde och hallon. Riktigt riktigt fint! Om du tycker att det låter lockande så säg bara till så skickar jag över det till dig. :)

    Låter som denna tårta

    Parfait tårta

    Ett tips när man gör den här tårtan är att inte baka kladdkakebotten för länge, för då blir den så hård. Gör den hellre extra kladdig :P

  • BakGalenN 22 februari 2012

    man skulle kunna ta en vanlig botten med kaksmulor emellan och chokladgrädde (funkar med grädde och oboypulver eller färdig chokladgrädde). Så kan man ta daimkulor och dekorera med blockchoklad. Man kanske även kan sm'lta chokladen.

  • LEDIVO 22 februari 2012

    Inget kakkross, men med mycket god chokladkräm
    Mandel- och chokladkrämstårta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.