Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Födelsedagstårta med choklad

  • guacamole 26 mars 2008

    Min sambo fyller snart år och jag tänkte göra en riktigt god tårta åt honom. Han fick välja huvudingrediens och sa utan tvekan choklad...

    Har sökt bland recepten här på matklubben och hittade bla annat denna:
    http://www.matklubben.se/recept/maffig_chokladtaarta_med_peanutbutter_frosting_18687.html
    Vilken verkade perfekt (Sambon är barnsligt förtjust i allt vad jordnötter heter...)

    Någon som har gjort den?

    Problemet är bara att den säger "kladdig". Jag vill nämligen inte ha någon KLADDIG chokladkaka (kalla mig kräsen). Det går inte hem med övriga familjen. Gärna en chokladig sockerkaka men INTE en kladdig chokladkaka ni vet, som är rinnig och kladdig i mitten....
    Så efter att ni läst receptet - tror ni kakan är "kladdig"?

    Och en liten fråga till.
    Kan man ersätta muscovadsockret med vanligt vitt socker?
    Och sirapen med socker också?


    Jag tackar på förhand för all hjälp. Visst kan jag låta lite omständig, men jag vill ju inte stå där på hans födelsedag med en misslyckad segsliskig bomb :p

  • anluk 27 mars 2008

    Det står ju på beskrivningen att den är kladdig..........
    Prova sachertårta med vispgrädde till annars. Det är Gott.

  • guacamole 27 mars 2008

    Skrivet av anluk den 27 mar 2008

    Det står ju på beskrivningen att den är kladdig..........
    Prova sachertårta med vispgrädde till annars. Det är Gott.

    Sant.
    Visst står det att den är kladdig. Och om det är krämen/frostingen som är kladdig är det helt ok. Men är det själva kakan så är det ett NEJ.:)

    Gjorde en kladdig chokladkaka en gång och det var ingen favorit då den nästan var rinnig i mitten.

    Kollade snabbt upp sachertårtan och den verkade vara ett alternativ! Tack för tipset!

  • SaraW 27 mars 2008

    Jag hade nog inte bytt ut muscovadosockret och sirapen mot vanligt strösocker. Det finns ju så mycket smak i de två ingredienserna som kan gå förlorade.

    Man kan ju göra en vanlig tårtbotten med tillsats av kako i och ha chokladmousse mellan bottnarna. Själva kakan är inte kladdig men det smakar mycket choklad.

    Många kladdiga kakor kan ju även bakas till "torrt" skick på lägre ugnstemperatur och längre gräddningstid. Man får täcka med folie när ytan fått den färg man vill. Risken är ju dock att den kan bli för torr och på gränsen till tråkig istället.

  • Ernst76 27 mars 2008

    Annars kan du testa den här, den är riktigt god speciellt om man gillar choklad!:D
    http://www.matklubben.se/recept/chokladtaarta_17544.html

  • guacamole 27 mars 2008

    Skrivet av Ernst76 den 27 mar 2008

    Annars kan du testa den här, den är riktigt god speciellt om man gillar choklad!:D
    http://www.matklubben.se/recept/chokladtaarta_17544.html

    Den kommer säkerligen provas - om den bara håller vad den lovar i inledningstexten så...:D

  • guacamole 27 mars 2008

    Skrivet av SaraW den 27 mar 2008

    Jag hade nog inte bytt ut muscovadosockret och sirapen mot vanligt strösocker. Det finns ju så mycket smak i de två ingredienserna som kan gå förlorade.

    Man kan ju göra en vanlig tårtbotten med tillsats av kako i och ha chokladmousse mellan bottnarna. Själva kakan är inte kladdig men det smakar mycket choklad.

    Många kladdiga kakor kan ju även bakas till "torrt" skick på lägre ugnstemperatur och längre gräddningstid. Man får täcka med folie när ytan fått den färg man vill. Risken är ju dock att den kan bli för torr och på gränsen till tråkig istället.

    Tack för bra tips!

    Skulle det möjligen gå att byta ut muscovadosockret mot farinsocker?
    Och sirapen mot lönnsirap?
    (Bor inte i Sverige och blir såååå frustrerad över alla "bas"ingedienser som inte går att få tag i:@

  • SaraW 27 mars 2008

    Det tror jag kan fungera bättre. Farinsocker har ju mycket smak i sig, liksom lönnsirap, så jag tror att det kan gå riktigt bra. Har själv bytt ut muscovado mot farin vid något tillfälle med gott resultat. Det är nog också riktigt gott med lite lönnsirapstouch till jordnötterna.

    Berätta hur det blev!

    Lycka till!

  • GodareMat 27 mars 2008

    Muscovado-socker är nog bättre att ersätta med farinsocker om du måste byta ut det. Sirapen bör du inte byta ut mot torrt socker, utan möjligen ljus sirap mot vit baksirap.

    Skrivet av guacamole den 26 mar 2008

    Min sambo fyller snart år och jag tänkte göra en riktigt god tårta åt honom. Han fick välja huvudingrediens och sa utan tvekan choklad...

    Har sökt bland recepten här på matklubben och hittade bla annat denna:
    http://www.matklubben.se/recept/maffig_chokladtaarta_med_peanutbutter_frosting_18687.html
    Vilken verkade perfekt (Sambon är barnsligt förtjust i allt vad jordnötter heter...)

    Någon som har gjort den?

    Problemet är bara att den säger "kladdig". Jag vill nämligen inte ha någon KLADDIG chokladkaka (kalla mig kräsen). Det går inte hem med övriga familjen. Gärna en chokladig sockerkaka men INTE en kladdig chokladkaka ni vet, som är rinnig och kladdig i mitten....
    Så efter att ni läst receptet - tror ni kakan är "kladdig"?

    Och en liten fråga till.
    Kan man ersätta muscovadsockret med vanligt vitt socker?
    Och sirapen med socker också?


    Jag tackar på förhand för all hjälp. Visst kan jag låta lite omständig, men jag vill ju inte stå där på hans födelsedag med en misslyckad segsliskig bomb :p

  • majamia 5 april 2008

    Axelvoldstårtan

    Denna tårta är mycket god tycker vi kanske något för din man?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.