Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För gammal Arrak

  • AnneNi 24 oktober 2009

    Jag tänkte baka dammsugare och har letat efter arraksessens i affärerna utan lyckat resultat. Vet någon var jag kan hitta det (har letat på typ Coop och ica Maxi bland bakgrejorna, men inte hittat det...)?
    Jag hittade en flaska i skåpet här hemma, men den gick ut för ca ett år sen. Vet någon om det är "farligt" att använda den?

  • busan37 24 oktober 2009

    Jag har inte en aning men jag skulle aldrig använda något som är så gammalt. Skulle rekommendera dig att slänga den.På www.borgebykryddgard.se finns arraksarom, vet inte om det är samma sak. Kostar 20 kronor för en flaska

  • boz1965 24 oktober 2009

    Beror vad den är gjord av. Är den alkoholbaserad borde det inte vara nåt problem, men jag håller nog med föregående "talare" iaf. Jag hade nog också förpassat den till soppåsen.

  • annica_johansson 24 oktober 2009

    Jag hade gjort likadant. Det går lika bra att använda punch som finns i hyllan bland flaskorna som du kan göra egna snapsar och chots (hoppas det stavas så)men det gjorde det inte men det får stå kvar:D. flaskorna finns i vanliga butiker.

  • AnneNi 24 oktober 2009

    Tack för alla svar!
    Min magkänsla sa mig att inte använda den, det var därför jag frågade om råd! Så tack!
    Då ska jag kolla bland snapsessenserna i butiken, annars får jag kanske beställa på nätet om jag inte hittar någon. Tycker det är lite underligt att det inte längre finns bland karamellfärgerna numera. Kanske inte intresset är så stort eller ngt...

  • kattgnag 24 oktober 2009

    Skrivet av AnneNi den 24 okt 2009

    Tack för alla svar!
    Min magkänsla sa mig att inte använda den, det var därför jag frågade om råd! Så tack!
    Då ska jag kolla bland snapsessenserna i butiken, annars får jag kanske beställa på nätet om jag inte hittar någon. Tycker det är lite underligt att det inte längre finns bland karamellfärgerna numera. Kanske inte intresset är så stort eller ngt...



    Kanske ngn som kom på att läsa innehållsförteckningen....?

  • AnneNi 25 oktober 2009

    Skrivet av kattgnag den 25 okt 2009

    Kanske ngn som kom på att läsa innehållsförteckningen....?


    När jag var och handlade frukostbullar på Hemköp idag gick jag förbi bakhyllan och vad stod där om inte, just det, Dr Oetkers Arrakarom. Har kollat där innan har jag för mig, så de har nog nyligen fått in det. Och jag läste innehållsförteckningen som löd: Rapsolja, arraksarom.
    Min gamla förpackning (Ekströms Arrak Hushållsarom) innehåller: Vatten, Arrak, Glycerol (E422), Aromämnen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.