Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För mycket bananer i smeten!

  • matnjutaren 3 oktober 2010

    Skrivet av matnjutaren den 3 okt 2010

    Skrivet av linneajohan den 3 okt 2010

    Skrivet av matnjutaren den 3 okt 2010

    Gör i två mindre formar ;)



    Hur menar du nu? Jag har ju ändå en pyttesmet av socker, mjöl och smör, men 8 stora nedskivade bananer? Det är ju proportionerna som är orimliga, inte formen. :S

    Bananerna kommer att sjunka ihop och så även brödet.

    En springform är alldeles för liten till detta receptet, helt enkelt.
    Använd en gratängform som är rektangekformad istället. Det var så jag menade. Hoppas du förstår?:)

  • matnjutaren 3 oktober 2010

    Skrivet av AnneNi den 3 okt 2010

    Testa som det står i receptet så blir det säkert bra! Tycker du det verkar vara för mycket banan så ta någon mindre, men jag tror nog receptet stämmer. Smeten är ju som boz1965 sa inte särskilt liten egentligen, dessutom är det ju en massa bröd också, så proportionerna stämmer nog rätt bra!

    Håller med dig till fullo.(Y)

  • linneajohan 3 oktober 2010

    Men titta på bilden. Där ligger bara en bananskiva här och var... Om man skulle följa receptet med 8 bananer skulle det ju bara ligga bananskivor överallt!

  • sju 3 oktober 2010

    Du verkar ju ha bestämt dig för att det är för mycket bananer. Testa att ta mindre bananer, precis så många som du själv tycker är lagom för en banankaka. Blir det bra hade du rätt, blir det för lite bananfeeling hade du fel. :)

  • Mistys 3 oktober 2010

    Skrivet av linneajohan den 3 okt 2010

    Skrivet av matnjutaren den 3 okt 2010

    Gör i två mindre formar ;)



    Hur menar du nu? Jag har ju ändå en pyttesmet av socker, mjöl och smör, men 8 stora nedskivade bananer? Det är ju proportionerna som är orimliga, inte formen. :S

    Som jag förstår receptet ska ju bananerna också bara rullas runt eller vändas runt i socker,mjöl och smörblandningen så då tycker jag att mängderna ser rimliga ut! Det ska ju inte bli en stor smet av det hela om jag fattar rätt. Och föresten varför ta alla 8 på en gång allt handlar ju om hur tjocka skivor du gör. Jag menar man kan ju få 1 banan att räcka för att täcka ytan om man skär riktigt tunt och vice versa!

  • linneajohan 3 oktober 2010

    Nåväl. Jag begriper inte alls hur man skall kunna vända 8 stycken bananer i ynka 0,6 dl socker, 2 msk mjöl och 2 msk smör och få det att räcka till ALLT. Men men, jag är verkligen inte bra på ögonmått så...

  • sessa79 4 oktober 2010

    skratt.. väldigt nyfiken hur det gick....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.