Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förslag till fyllning till tårta

  • FruKernell 12 mars 2010

    Jag skulle vilja ha lite tips på olika fyllningar till tårta. Har ni några favoriter? Vad passar ihop med vad? Fyllning till två till tre lager. Jag är inte så förtjust i grädde utan kan bara ha lite uppepå. Skriv gärna in era tips och favoriter.

    // Lena

  • morrismys 12 mars 2010

    Lemoncurd på chokladbotten med en marängbotten överst + lite grädde är en favorit här...
    Annars smörkräm på "vanlig" tårtbotten och antingen chokladmousse eller sylt... (Y)
    Chokladsmörkräm + mosad banan är en annan favorit...

  • busan37 12 mars 2010

    Denna är god
    Citronkräm

  • Jilliii 12 mars 2010

    Mörk och ljus choklad mousse! min favorit.
    Först ljus, sedan andra, o sen resterande täcks med ljus..
    den mörka bryter av det söta i den ljusa.. mums...

  • Jilliii 12 mars 2010

    sen har jag gjort toblerone mousse.. gott det med. eller dumle fluff..
    populärt...

  • Matinga 12 mars 2010

    Vid bak av vanlig gräddtårta brukar jag blanda sylt och vispad grädde först till en mousse till ena lagret och vaniljkräm på den andra botten. Succé lovar jag.

    En god chokladpudding fungerar också utmärkt som fyllning i en lätt sockerkaksbotten i båda lagren. Ekströms är bäst tycker jag.

  • Fannie 12 mars 2010

    Chokladmousse med crisp (finns som pulver som man blandar med mjölk) på ett lager och vaniljkräm med kokosflingor på ett :) Suuuupergott.

  • idea_ 12 mars 2010

    Skrivet av busan37 den 12 mar 2010

    Denna är god
    Citronkräm


    Hmm, busan, lemoncurd är lite åt samma håll men med hela ägg och mer citron. Smaken blir ljuvlig, som foxkolan ungefär.
    Förra påsken gjorde jag rulltårtsbakelser, chokladrulltårta med lemoncurdfyllning och grädde samt björnbär ovanpå. Mycket uppskattat av släktingarna som blev bjudna (A)

  • Lenkan 12 mars 2010

    Mina favoritkombinationer är:

    Päronmousse + fluff på After Eight
    Baileysmousse (chokladmousse med en skvätt baileys i) + skogsbärsmousse (hallon/blåbär)
    Fluff gjort på vit choklad + citronmousse
    Mörk chokladmousse + apelsinmousse

    Jag gillar brytning sött/syrligt i mina tårtor{drool}

  • Mistys 12 mars 2010

    Jag gillar smakbrytningen krossad ananas + vaniljkräm(marsankräm)
    Brukar lägga ananas på en botten, slår även på juicen på båda bottnarna ( blir supersaftig tårta då)
    samt vaniljkräm på den andra. Grädde uppe på bara.

    Jag tycker det kan bli för mycket med mousse och/eller grädde på båda lagren. Blir liksom kväljande på något vis. Därför är det superfräscht med frukt på ett av lagren.

  • pumpernickel 12 mars 2010

    Gjorde en lite speciell men god tårta då min lillebror fylde år och sade att han vill at det skall smaka salmiak. Gör en citronkräm som du fyller en våning med och den andra våningens fyllning bestod av hårda salmiak-karameller typ "turkkisk peppar" ssom jag smälte i en liten mängd kokande vatten och rörde ihop med lite gelatin och vispad grädde så det blev ett relativt starksmakande salmiak skum.

    Låter konstigt men var jätte gott och inte för sött.. Barnen älskade det :D

  • Virre85 12 mars 2010

    Jag har beställt en tårta till min dotters dop, det ska vara en rosa marsipantårta med hasselnötsmousse och hallon mousse.. mmm hoppas de blir gott

  • boz1965 12 mars 2010

    Jag gjorde vaniljsås häromdagen och experimenterade med att ha i en skvätt calvados i såsen - det blev hur lyckat som helst. Kunde kanske passa med calvados i vaniljkrämen till tårtan också?

    Nu lagar jag iofs vaniljsås och -kräm från grunden så jag vet inte hur det blir med vaniljvisp eller pulversås eftersom jag inte har provat. Men testar du så skriv gärna hur det blev.

  • matnjutaren 12 mars 2010

    Skrivet av pumpernickel den 12 mar 2010

    Gjorde en lite speciell men god tårta då min lillebror fylde år och sade att han vill at det skall smaka salmiak. Gör en citronkräm som du fyller en våning med och den andra våningens fyllning bestod av hårda salmiak-karameller typ "turkkisk peppar" ssom jag smälte i en liten mängd kokande vatten och rörde ihop med lite gelatin och vispad grädde så det blev ett relativt starksmakande salmiak skum.

    Låter konstigt men var jätte gott och inte för sött.. Barnen älskade det :D


    Lät gott i mina öron! Måste testas med.(Y) Är galen i lakritssmaker. *S* Blir väl aldrig "vuxen"...{messed}

  • Fannie 12 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 12 mar 2010

    Jag gjorde vaniljsås häromdagen och experimenterade med att ha i en skvätt calvados i såsen - det blev hur lyckat som helst. Kunde kanske passa med calvados i vaniljkrämen till tårtan också?

    Nu lagar jag iofs vaniljsås och -kräm från grunden så jag vet inte hur det blir med vaniljvisp eller pulversås eftersom jag inte har provat. Men testar du så skriv gärna hur det blev.


    Jag använder alltid pulverkräm och pulvermousse, är för lat för att laga från grunden. Med såsen/krämen gäller det bara att inte tillsätta så mycket mjölk från början, utan istället tillsätta mer när såsen har stått till sig ett tag. Annars blir den alldeles för rinnig.

  • FruKernell 22 mars 2010

    Oj oj oj. Tack så mycket alla ni som kommit med förslag hittills. Allt låter underbart gott. Vad tårtor jag får baka framöver nu =)

  • ameno 22 mars 2010

    MIn favorit är jordgubbar! Eftersom grädde inte är någon hitt för varken dig eller mig så kan du mosa jodgubbar och blanda med vaniljkräm (mums) {cute}

  • AnneNi 22 mars 2010

    Chokladbottnar fyllda med banan och lite grädde på ett lager och grädde och dajmkulor på ett lager blir supergott. Jag gjorde det med grädde ovanpå och MMF på det, blev väldigt gott. Trots att det var grädde på alla lager tyckte jag inte den blev sådär "övergräddig" i smaken.
    Annars gillar jag sockerkaksbotten med vanlijkräm på ett lager och bär på ett lager. Antingen hallon/blåbär eller jordgubbar med en klick grädde. Fräscht tycker jag!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.