Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förvara småkakor

  • knyppeltanten 8 november 2010

    Ja nu har jag bakat 6 sorters småkakor men hur ska jag förvara dem? Håller de att stå i en matkällare som inte är så speciellt kall för i frysen får de inte plats.

    Struvor ska jag också göra och vaniljkakor. Mjölkchokladsnitten ser tyvärr inte ut som på bilden för receptet, mina är tjockare så nästa gång får jag väl platta till längderna lite mer men goda var de :-)

  • Cassiopeya 8 november 2010

    Hur länge ska du ha dem där då? De står sig längre i frys, men matkällare borde de väl klara sig någon vecka i a f.

  • knyppeltanten 8 november 2010

    Jag ska använda dem den 20 nov men helst ser jag ju att de håller längre :-) men man får väl smaka sig fram sen. Jag hinner inte baka nästa vecka det är därför jag är på G nu.

  • lena4 8 november 2010

    Jag förvarar mina kakor i glasslådor ute på altanen den här årstiden.
    Nästan som frys. Håller minst till jul.

  • Lunchdax 8 november 2010

    När jag bakat kakor har jag dom i burken i flera veckor, men oftast finns de inte kvar så länge. Men till 20e borde de ju hålla, det beror kanske på lite vad de innehåller. Choklad mm kan ju bli lite konstigt om det står i rumstemperatur för länge.

  • kekke46 8 november 2010

    Håller med lena4 perfekt utrymme för kakburkarna den här tiden.

  • solvik207 8 november 2010

    Håller med de förra talarna....Ut på altan eller balkongen i burkar.

  • Amika 8 november 2010

    Någon mer än jag som alltid lägger en liten "tygpåse" med ris i bland kakorna för att slippa att de drar åt sig fukt? :)
    Jag gör alltid de så de håller sig så där frasigt goda. :)
    Fick tipset av min kompis mormor en gång i tiden. :)
    Det gäller när jag inte sätter kakorna i frysen vill säga. Utan som ute eller i matkällare där det kan vara lite fuktigt. :)

  • knyppeltanten 9 november 2010

    Skrivet av Amika den 9 nov 2010

    Någon mer än jag som alltid lägger en liten "tygpåse" med ris i bland kakorna för att slippa att de drar åt sig fukt? :)
    Jag gör alltid de så de håller sig så där frasigt goda. :)
    Fick tipset av min kompis mormor en gång i tiden. :)
    Det gäller när jag inte sätter kakorna i frysen vill säga. Utan som ute eller i matkällare där det kan vara lite fuktigt. :)


    det kanske inte är så dumt. Förr hade jag alltid riskorn i saltströaren för att det inte skulle klumpa sig. Ska genast fixa påsar. Tack för tipset

  • Marre73 23 november 2010

    Jag säger också tack för tipset!!!!Har problem med mina kolakakor om jag inte fryser dem, blir liksom sega fast de ska vara krispiga, ska testa detta vid nästa bak(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.