Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Formar till klubbor eller finns det något annat sätt?

  • zorbaz 26 maj 2009

    Jag har sökt efter formar till klubbor som är bilformade. Skulle gärna vilja ha bil-klubbor. Någon som vet var man kan köpa sådanna eller finns det något annat sätt att få bilformade klubbor?

    Kram
    Annika

  • boz1965 26 maj 2009

    Skrivet av zorbaz den 26 maj 2009

    Jag har sökt efter formar till klubbor som är bilformade. Skulle gärna vilja ha bil-klubbor. Någon som vet var man kan köpa sådanna eller finns det något annat sätt att få bilformade klubbor?

    Kram
    Annika


    Jag tror inte att det finns att tillgå för vanligt folk. Såg en dokumentär på tv om godistillverkning. Tillverkarna gör "pressverktyg" som sedan pressas ner i packat potatismjöl för bilda massor av "formar" i mjölet. Dessa formar fylls sedan med godismassan som får stelna. Därefter silas potatismjölet ifrån på stora siktar och används igen till nytt godis.

  • Roggan 26 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 26 maj 2009

    Skrivet av zorbaz den 26 maj 2009

    Jag har sökt efter formar till klubbor som är bilformade. Skulle gärna vilja ha bil-klubbor. Någon som vet var man kan köpa sådanna eller finns det något annat sätt att få bilformade klubbor?

    Kram
    Annika


    Jag tror inte att det finns att tillgå för vanligt folk. Såg en dokumentär på tv om godistillverkning. Tillverkarna gör "pressverktyg" som sedan pressas ner i packat potatismjöl för bilda massor av "formar" i mjölet. Dessa formar fylls sedan med godismassan som får stelna. Därefter silas potatismjölet ifrån på stora siktar och används igen till nytt godis.


    Ska du gjuta i majsmjöl eller potatismjöl ska man torka det i 80 grader i ett dygn. Jag har själv bara gjutit vingummi och geléhallon i majsmjöl, aldrig hårda karameller. Det kanske funkar. Jag har testat silikon- och plastformar till vingummi, men tycker att det är svårt att få loss godiset när det stelnat. Lycka till! Hör gärna av dig om hur det gick.

  • flumhum 27 maj 2009

    kakburken.se säljer formar till klubbor :P

  • boz1965 27 maj 2009

    Skrivet av Roggan den 26 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 26 maj 2009

    Skrivet av zorbaz den 26 maj 2009

    Jag har sökt efter formar till klubbor som är bilformade. Skulle gärna vilja ha bil-klubbor. Någon som vet var man kan köpa sådanna eller finns det något annat sätt att få bilformade klubbor?

    Kram
    Annika


    Jag tror inte att det finns att tillgå för vanligt folk. Såg en dokumentär på tv om godistillverkning. Tillverkarna gör "pressverktyg" som sedan pressas ner i packat potatismjöl för bilda massor av "formar" i mjölet. Dessa formar fylls sedan med godismassan som får stelna. Därefter silas potatismjölet ifrån på stora siktar och används igen till nytt godis.


    Ska du gjuta i majsmjöl eller potatismjöl ska man torka det i 80 grader i ett dygn. Jag har själv bara gjutit vingummi och geléhallon i majsmjöl, aldrig hårda karameller. Det kanske funkar. Jag har testat silikon- och plastformar till vingummi, men tycker att det är svårt att få loss godiset när det stelnat. Lycka till! Hör gärna av dig om hur det gick.


    Angående silikon- och plastformar ska de penslas, eller ännu hellre sprayas, med smakneutral matolja innan massan hälls i, för att släppa optimalt.

  • vitchokladkaka 27 maj 2009

    www.kakburken.se har en massa formar och annat som passar till bakning(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.