Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fråga ang. parfait

  • Okänd 2 mars 2011

    Jag har läst en del olika recept på parfait och funderar över en sak. I en del recept ska man bara vispa ägg och socker för sig och grädde för sig och sedan blanda ihop. I andra recept står det att man ska värma grädden och/eller vispa äggen och sockret över ett vattenbad och ibland ska man värma allting. Vad blir egentligen bäst? En annan sak jag undrar över är om parfait blir bäst om den görs på enbart grädde eller om den blir bättre med lite mjölk i?

  • svengelsk 2 mars 2011

    Jag har ett recept där man vispar ägg och socker över vattenbad, vilket har varit bra pga salmonella risken här. När det kallnat blandar man i vispad grädde. Jag tror att det är den höga fetthalten i parfait som gör att inga iskristaller formas. Därför behöver man inte röra under frysningen. Tillsätter man mjölk ändrar man nog på det.

  • jollo10 2 mars 2011

    Jag brukar göra den andra varianten med äggen och sockret för sig och ha sedan i gärdden som jag vispat innan lite hårt!

    Det blir bäst!

  • Okänd 2 mars 2011

    Tack för svaren. Fortsätt gärna kommentera hur just du tycker en parfait ska tillagas, alla tycker vi ju olika.

  • svengelsk 2 mars 2011

    Jag har kollat mitt recept. Man blandar en lag av lika delar socker och vatten och låter den koka ihop till halv volym. 1/2 dl lag per äggula. äggulor och lag vispas över vattenbad, får kallna och hårt vispad grädde (3/4-1dl/ äggula) vänds ner. Den är jättegod smaksatt med passerade björnbär. Receptet är inte särskilt lätt att följa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.