Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fruktfärg

  • blyerts 22 februari 2010

    :o Är inte så hemma på det här med matlagning och bakning, men jag är under upplärning :p
    lär mig nått nytt varje dag och familjen är lycklig :) Numera börjar maten bli ätlig (Y)

    Har sett vid ett par tillfällen att man ska kunna använda fruktfärg :o har googlat och haft mig, men där finns inget att får reda på (N)

    Vet ni? vad är det för något och vart får man i så fall tag på det??

    Kram på er alla godingar (L)

  • Gnurf 22 februari 2010

    Vad ska man använda fruktfärgen till då? I vilket sammanhang? Som tårtdekoration? Måla frukt? :o

  • Mistys 22 februari 2010

    Jag tror faktiskt att det är samma sak som vanlig hushållsfärg fast ett annat namn bara!

  • jimboz 22 februari 2010

    Du menar inte karamellfärg ?


    Visa receptet på den rätt som använder (fruktfärg) så kanske vi kan hjälpa till lättare...

  • Gnurf 22 februari 2010

    Dansukker har några recept, tydligen använder man fruktfärg i det fallet för att färga pärlsocker när man dekorerar typ chokladbollar. Så det inte bara är vitt trist pärlsocker. Ja vad ska jag säga...inte min cup of tea precis...:)

  • Gnurf 22 februari 2010

    Förlåt...negerbollar menade jag såklart...:o

  • blyerts 27 februari 2010

    hehe :)
    Var faktiskt inne på dansukkers hemsida som jag hittade ordet fruktfärg första gången ..

    det finns på flera ställen där de menar att man ska färga typ kokos, pärlsocker odyl med fruktfärg

    att hushållsfärg och karamellfärg är samma sak, har jag faktiskt snappat upp :p

    men ... det är kanske hushållsfärg/karamellfärg de menar när de skriver fruktfärg? :o

  • jimboz 27 februari 2010

    Jag fattar fortfarande inte vad du skall göra när du får tag i färgen....Själv tycker jag det ser läskigt ut när man använder färg i bakelser eller mat....

  • Snoops 28 februari 2010

    En del häller i lite karamellfärg (grön eller röd) i pannkakssmeten för att roa de små.
    Slutresultatet ser hemskt ut men de små gillar det, speciellt till Halloween.
    Antar att jag har blivit för gammal för att förstå sådant. :o

  • Mistys 28 februari 2010

    Om man bakar ex studentskor är grön färg ett måste annars blir det inte studentskor. Ska även vara ett par droppar i päronprincess så att fyllningen blir svagt , svagt mot grönt för att lura ögat att tro att det är päron i . Ungefär som att päronsplit är grön. Till pepparkakshusdekorationen är det ett måste.

  • flingsalt 28 februari 2010

    Fruktfärg är karamellfärg. Danskarna säger fruktfärg. :)

  • Gnurf 28 februari 2010

    Coolt...så när jag ska köpa Karameller i Danmark så ber man om en påse blandad Frukt (Y)

  • sjsj 28 februari 2010

    Skrivet av Misty09 den 28 feb 2010

    Om man bakar ex studentskor är grön färg ett måste annars blir det inte studentskor. Ska även vara ett par droppar i päronprincess så att fyllningen blir svagt , svagt mot grönt för att lura ögat att tro att det är päron i . Ungefär som att päronsplit är grön. Till pepparkakshusdekorationen är det ett måste.


    Visste inte att man kan baka studentskor... :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.