Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysa in kakor??

  • eva_jonte 29 maj 2008

    om 1 vecka ska jag ha 2-årskalas för min son. Ska baka "en del" kakor, har redan gjort 2 sorters kakor. om jag fryst in.
    Men funkar det att frysa in mazariner (som man gjort själv) och muffins etc ... visst blir det godast när det är nybakat, men deet hinner jag inte. då jag ska göra ett antal tårtor innan kalasen :'(

  • Kicki8 29 maj 2008

    Kul med kalas när de är små.:)
    Jag ska också har ett 3-års kalas om 1 vecka, och ett 1-års kalas om 2 veckor.
    Självklart så fryser jag in kakorna,samma sak till jul.
    Har bara gjort mazariner i långpanna och då får man ta fram dem i tid så de hinner tina,annars kan glasyren vara lite fuktig.
    Jag har även gjort tårtbottnar och fryst in. Bara plocka fram fylla och garnera Klart (Y)(Y)
    Lycka till:D

  • anluk 30 maj 2008

    Japp går kanon att frysa. Va underbart med kalas! Lycka till

  • sonja55 30 maj 2008

    Det går hur bra som helst att frysa mazariner och muffins jag gör det alltid själv

  • festmaten 30 maj 2008

    Ett tips när du fryser in kakor, och allt annat också för den delen:
    Ju mer fett det innehåller, desto kortare tid skall det ligga i frysen. T.ex. lax eller kakor med smör skall bara ligga i frysen 2-3 månader. Men bär kan frysas i ett helt år.
    Lycka till med ert kalas(Y)

  • eva_jonte 30 maj 2008

    tack för svaren! (Y) bakar för fullt även idag haha! har gett mig fanken på att vi ska ha ett riktigt kakkalas :D

  • Okänd 1 juni 2008

    bär kan liga mååååååååååånga år :p häromdagen hittade vi blåbär i en kompis frys som var från -97... urmumsiga var dom (L)

  • Okänd 4 juni 2008

    ett tips är också att det går jättebra att frysa in fodrade formar. Typ mazarinformar eller mandelmusslor (o gräddade) i frysen.
    Får man oväntat besök är det bara att snabbt ta ut dom därifrån, in i ugnen och vipsa lite grädde och ha på lite bär (eller fylla med lemon curd och toppa med italiensk maräng (som också går att frysa) bränna av och servera, min favvo)
    jätteenkelt och urgott! och man får väldigt tacksama gäster också.
    (Y)

  • jenros 4 juni 2008

    Jag jobbar på cateringfima och där brukar vi ofta frysa in kakor, tårtor, muffins och andra bakverk. Fungerar utmärkt, värm på dem lite före servering för den där nybakade känslan.

    Men gör inte de misstagen nästan alla gör när de ska värma upp mat eller dylikt. Det ska jummas upp. På låg temperatur och bara tills de är jummna. Många har alldeles för hög temperatur och gasar på för hårt.

    Lycka till på festen!

  • Okänd 4 juni 2008

    glömde att säga att den bästa degen att fodra formar med är sk. sockerdeg.
    resultatet blir nästan samma som medmördeg, men den blir lite knaprigare, går att kavla lite tunnare och "drar" inte ihop sig...

  • Okänd 4 juni 2008

    argh! glömde sk. att länka till ett sockerdegs recept då också... http://www.dinnerbase.com/search.htm?query=sockerdeg&offset=0

    där har ni. och "grejen" med sockerdeg är att den är baserad på ganska mycket florsocker.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.