Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa in och värma upp Foccatia

  • Cathrine70 4 september 2010

    Lagade i går för min första gången Foccatia som blev lyckad.
    Då undrar jag om man kan värma den nästa dag i ugnen eller micron om man vill ha lite varm till maten eller om den blir dålig o seg? Kan man frysa in den med om man har rosmarin och havssalt på ?

  • vinciqator 4 september 2010

    Du tappar känslan av nygräddat när den legat i frysen. Den torkar dessutom ut ganska lätt om den inte paketeras väl och oljan gör att den kan härskna vid för lång lagring.

    Några gånger har jag försökt återuppliva focciata och likn. bröd genom att först tina dem i mikro, borsta av kryddorna, blöta dem lite, baka om dem en liten stund i het ugn och krydda om dem när de är färdiga att servera.

    Fungerar sisådär – förmodligen för att jag bara spolar dem hastigt under kranen, i stället för att vara noggrann med mängden vatten. Kanske en sprutflaska gör jobbet bättre? Jag har avstått från att experimentera vidare, eftersom alla i huset numera äter LCHF-kost och behovet av bröd därmed är ganska ringa.

  • zudette 4 september 2010

    Jag bakar alltid focaccia från detta recept! När det är klart delar vi upp det så som vi vill ha det, låter precis kallna och fryser in. Det funkar alldeles utmärkt att tina i mickron och smakar nästan som nybakt! Känns superlyxigt en grå tisdag då man kanske har en soppa på middagsmenyn! {cute}

    Focaccia bröd

    Men det är nog viktigt att man fryser in det på en gång! Låter man det ligga bara några timmar tror jag att det finns en stor risk att det blir torrt och trist! {disapointed}

  • The_mama97mia 4 september 2010

    Dagen efter nybaket brukar jag köra bröd på upptining några sekunder så blir det varmt o gott igen.

  • frucaos 4 september 2010

    Jag brukar baka leilas foccacia - blir alltid ett bröd över som åker in i frysen. Går fint att tina i mikron enligt vår erfarenhet, men brukar bara krydda med flingsalt.
    Om du vet att du ska ha andra kryddor kanske du kan utesluta dem på det brödet som du tänker frysa, och så ha på dem när du tinar upp det? Fast jag hade nog glatt stoppat det i frysen ... det går ju för det mesta bra tycker jag.{lashes}

  • Cathrine70 6 september 2010

    Wow så många trevliga svar jag fick . Tack för dem. In i frysen for de. Det blir lite spännande att se hur de blir när man tar ut. Skall testa med olika saker som ni skrev här.

    Ha en bra dag {bashful}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.