Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa kladdkaka?

• Gitsan 2 juni 2009

Tänker baka några kladdkakor till en studenmottagning. Vill göra det lite enkelt för mig och förberede innan.
    Någon som fryst in kladdkakor och hur blev resultatet i så fall?
    :o

• mooseella 2 juni 2009

Mitt recept på kladdkaka har fungerat bra att frysa.
    12-16 bitar Ugn: 175 Tid: 20 min
    Arbetstid ca 10 minuter
    Form ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar botten

Ingredienser:
    100 g smör, inte margarin
    2½ dl strösocker eller fruktos
    4 rutor, 70 % choklad gärna med hallon i.
    2 ägg
    1½ dl (90g) Siktat dinkel/spelt mjöl
    3 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 C
    Smörj och bröa formen. Bröa gärna med havrekli
    Smält smöret i en kastrull.
    Smält ner chokladbitarna.
    Rör ner sockret och rör om ordentligt.
    Tag kastrullen från värmen.
    Rör ner äggen, blanda väl.
    Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker.
    Rör därefter ner mjölblandningen i kastrullen.
    Blanda väl.
    Häll smeten i den smorda formen. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter.
    Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten.
    Lägg kakan på ett serveringsfat.

Servera med tofuglass med vaniljsmak eller grädde och frukt.
    Hallon är väldigt gott till.

Smaklig spis

• fen0mena 2 juni 2009

Detta recept funkar också bra att frysa! Blir till o med bättre om den får stå kallt några dagar innan den severas.. Väldigt lätt att göra och väldigt god, min favoritkladdkaka (L)

200g blockchoklad
    200g smör
    4 ägg
    2 dl socker
    2½ dl mjöl
    1 tsk bakpulver

Smält choklad och smör ihop. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Blanda ihop allting, vispa inte. Smöra en springform och täck med kokos. Häll i smeten och grädda i 225 grader ca. 14 min

• boz1965 2 juni 2009

Har inte provat själv men det borde, logiskt sett, funka fint. Ett ips är att baka en liten kladdkaka och frysa in och kolla resultatet efter ett par dagar i frysen.

• vitchokladkaka 4 juni 2009

kladdkaka går jättebra att frysa in, själv så tycker jag nästan att den är godare halvfryst(L)

• Ulrika91 4 juni 2009

Jag håller med "vitchokladkaka", det är tillochmed gott att äta när den är halvfryst.

• The_mama97mia 4 juni 2009

jag har aldrig testat själv, det brukar inte bli över... men tänker att om jag skulle frysa en så skulle jag nog göra den lite extra kladdig... den står ju till sig o blir liksom lite fastare när den svalnar... ??? tänker jag fel?
    Fram för experiment här.

• lena4 4 juni 2009

Jag har fryst kladdkakor många gånger och det blir jättebra när man tinat dem..

• Disen 4 juni 2009

Har fryst ett anta kladdkakor och det funkar utmärkt. :)
    Det går ju att frysa tårtor och dom är ju goda.

• knacken 5 juni 2009

det finns ju färdigköpta djupfrysta kladdkakor att köpa så det borde väl funka

• svajtan 10 juni 2009

Jag har fryst kladdkaka och det funkar.
    Tänkte ge dej ett annat tips som jag gör ibland=lägg några After Eight-plattor på kladdkakan
    det tycker alla fall jag är gott-men jag gillar ju mint-gissa om en del blir snopna när det är mintsmak i kakan:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.