Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fyllning till choklad, mandel och frukttårta

  • unprofessional 18 mars 2010

    Hej allihopa!

    Jag älskar att baka och har nu till sambons födelsedag nästa vecka tänkt försöka mig på en lite roligare tårta. Han älskar choklad, mandel och frukt och jag tänkte därför göra en tårta där jag kombinerar dessa tre.

    Tanken är en 2våningstårta med 6 bottnar:

    Chokladsockerkaka......................IIIIIIIIIII
    Mandelbotten...............................---------
    Chokladsockerkaka.....................IIIIIIIIIIIII
    Chokladsockerkaka..................IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
    Mandelbotten...........................---------------
    Chokladsockerkaka.................IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

    Sen har jag tänkt dekorera den med frukt i gelé, mandelspån och chokladfigurer. Vet inte om jag skall använda grädde eller smörkräm eller vad jag skall täcka tårtan med.

    Vill gärna ha tips på fyllningar och "täcke" till tårtan, helst inte så sliskiga, men gärna speciella. (inte banan då jag är allergisk)

    Sen om ni har roliga dekorationstips som passar denna tårta :)

  • The_mama97mia 18 mars 2010

    Jag är dålig på tårtor, men tänkte spontant på grädde smaksatt med Amaretto... tror det är gott till fyllning.

    Ngt annat smaskigt är väl grädde med krossad dajm.

  • Ariel_Leman 18 mars 2010

    Jag tror att det är gott med aprikospuré (ja, barnmat) i den tårtan...
    och/eller grädde och mandarinklyftor

  • mattant41 18 mars 2010

    Aprikospure eller aprikosmarmelad är gott

    Körsbärssylt är också gott till choklad.

    Själv skule jag nog täcka tårtan med grädde, tycker smörkräm blir för mycket.

    Spritsa en liten gräddkant runt bottnarna innan du lägger på fyllningen så syns inte fyllningen genom grädden sen, om du nu använder grädde.

  • unprofessional 18 mars 2010

    Ja, det låter gott med både aprikos och körsbär. Annars funderar jag på lemon curd och blåbär..
    Mycket bra tips att spritsa en gräddkant! Tack!

    Andra förslag?

  • mattant41 18 mars 2010

    Lemon curd och blåbär, ja varför inte, det måste jag nog testa någon gång, jag har haft lemon curd och hallon som fyllning i rulltårta, ja och lite grädde då och det var jättegott.

    Mina söner gillar Dumlefluff i chokladtårta, recept finns här på MK, har det i ett lager och sylt i ett lager.

  • mrsvain 19 mars 2010

    Ta choklad sugarpaste kanongod sen kan du ju ja malteserkulor som dekoration( limma med äggvita)
    fyllningen avgör du själv.
    Kram Mia

  • herrman 19 mars 2010

    {jump}Hej.
    Något som alltid är gott ihop med choklad är hallon.

  • morgan90 19 mars 2010

    Tycker att du ska göra det ganska simpelt, med tanke på hur mycket fyllning och annat du ska ha på lär han bli nöjd med just att du har choklad, mandel och frukt på den. Ha standard sylt mellan, snarare hallon då det passar bäst till chokladen i mitt tycke. Annars är äppel sylt standard på dom flesta bagerierna.

    Smörkräm blir för mycket som föregående skribent sade.

    Annars lät dumle fluffet som något härligt att testa, låter som det kan passa riktigt bra.

    Du kan annars gör en egen pure/sylt med dom frukterna han gillar och lägga mellan bottnarna.
    Och som dekoration är det jätte enkelt att göra fruktgele och bara hälla över på ett laget frukt, ni vet som man kan se på dom flesta frukttårtorna.

    // Morgan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.