Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gamla mått????

  • zudette 5 april 2008

    Hej

    Jag ska baka en kaka som jag fått recepet på av min sambos mormor! En supergod kaka som han nu önskar sig till sin födelsedag! Problemet är att måtten är angivna i GLAS! finns det någon som vet hur mycket ett glas är??? En kaffekopp ska ju enligt vad jag hört motsvara 1,5 dl, men jag har aldrig hört talas om glas??? - någon annan som har det och har nån aning???

  • Kicki8 5 april 2008

    Har samma problem så jag väntar med spänning:)

  • evaldo 5 april 2008

    Bry dig inte om hur mycket ett glas rymmer utan gör bara som det står i receptet så ska du se att det blir bra, har haft samma bekymmer som du, men jag följde receptet och det blev br:)a vad jag kan minnas.

  • zudette 5 april 2008

    Puffar lite..... nån som kan ha nån idé/koll????

  • Queenie 5 april 2008

    Glas kan ju vara olika stora, så det är ju väldigt lurigt ...

  • Prima 5 april 2008

    tror man ganska lugnt kan tänka sej ett mått nånstans mellan 1,5 dl och 2 dl. Jag hade nog kört på 2 dl, det är vad ett normalstort glas innehåller, om jag inte misstar mej!?

    Tänker man logiskt på det så måste det vara ett normalstort glas man menar, annars måste det ju anges i receptet att det är ett stort glas (som är 3 dl) eller ange ett annat mått.

  • Kicki8 5 april 2008

    Skrivet av glaca den 5 apr 2008

    tror man ganska lugnt kan tänka sej ett mått nånstans mellan 1,5 dl och 2 dl. Jag hade nog kört på 2 dl, det är vad ett normalstort glas innehåller, om jag inte misstar mej!?

    Tänker man logiskt på det så måste det vara ett normalstort glas man menar, annars måste det ju anges i receptet att det är ett stort glas (som är 3 dl) eller ange ett annat mått.


    Det har du rätt i.Om man tänker på att recepten är från 40-50 talet och glasen då var inte så stora som de är idag.:)

  • zudette 5 april 2008

    Tack för er råis rätt tänkt att receptd... har själv funderat i dom banorna att räkna nånstans mellan 1,5 och 2 dl. precis rätt tänkt att receptet är gamalt men jag tippar att det är ännu äldre...

    Ska prova baka under veckan och blir det lyckat så lägger jag ut receptet men nya "moderna" mått! :p

  • zudette 5 april 2008

    Skrivet av zudette den 5 apr 2008

    Tack för er råis rätt tänkt att receptd... har själv funderat i dom banorna att räkna nånstans mellan 1,5 och 2 dl. precis rätt tänkt att receptet är gamalt men jag tippar att det är ännu äldre...

    Ska prova baka under veckan och blir det lyckat så lägger jag ut receptet men nya "moderna" mått! :p


    Hur stavar jag - kärna nån..... det är pekaren som får ett eget liv ibland

    Tack för er råd .. har själv funderat i dom banorna att räkna nånstans mellan 1,5 och 2 dl.

  • LindaBergan 5 april 2008

    http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/omrekn.htm
    Hittade denna sida en gång på internet den kanske kan vara till nytta

  • MammaModesty 5 april 2008

    glas från förr var väl inte så stora som idag? kanske ett glas är ungefär samma som en kkp?
    ca 1½ dl... men ser fram emot att du provbakar och lägger in receptet... tala gärna om när du lagt in det... låter spännande... :D

  • zudette 15 juni 2008

    Hej alla glada!

    Nu har jag äntligen lagt ut receptet på denna kaka som Mormor Siri bakade ibland!

    Mormor Siris födelsedagskaka

    Prova gärna och kommentera! Jag har försökt ange måtten i dl men naturligtvis är ni alla fria att prova er fram!

    LYCKA TILL!!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.