Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gammaldags äpplekaka!?

  • Lattemaja 10 oktober 2012

    Har klantat till det rejält och tappat bort mitt favoritrecept på äpplekaka som min mamma fick av en äldre tant på 70-talet.

    Receptet är något knepigt, typ "en kopp mjöl", ett ägg, en kopp socker och så vidare.
    Resultatet blir en ganska platt, knäckig och lite seg äpplekaka.
    (Har inget minne av att bakpulver ingår.)

    Någon som känner igen receptet?

    Saknar och längtar efter denna underbara kaka!

  • Mistys 10 oktober 2012

    Rödvinbärskaka från 1800-talet

    Detta recept ger en lite seg,platt och knäckig kaka pga att det inte innehåller bakpulver som ju ger en porösare kaka, precis som du beskriver. Detta är ett mycket gammalt recept som är omgjort i måtten ( original var med mått som kopp osv) Kanske gjorde man liknande men med äpplen och kanel. Kan det vara liknande det du söker?

  • Lattemaja 16 oktober 2012

    Wow!
    STORT tack och tusen kramar för engagemang och förslag!
    Har kollat igenom recepten (som är ganska lika!) och är helt säker på att jag hittat receptet till min saknade kaka. Ska baka igenom och njuta av alla förslag, så vet jag sen vilken som blir min nya gamla favorit :)

  • bakakaka 17 oktober 2012

    Min mormors recept är något liknande det du beskriver. 1 ägg, 1 kkp socker, 1 kkp vetemjöl, 1 kkp smält margarin eller smör. Blanda ägg och socker, behöver inte vispas poröst. Rör ner mjöl och fettet.

  • solvik207 18 oktober 2012

    Hej
    Finns "översättningar" på webben för dom gamla recepten.Kommer inte ihåg vart jag hittade det men det finns.
    Själv håller jag på att skriva om min mormors recept till "Begriplig" svenska. Det är koppar, hand, fingernagel, lite, lagom etc. Tur har jag ett antal äldre damer i min närhet som hjälper mig.

  • Scrapkuben 18 oktober 2012

    Jag har en annan variant som görs på Gotland där jag kommer ifrån.

    Den innehåller brödsmulor/ströbröd, äppelmos och sirap. Ska se om jag inte kan lägga in receptet under kvällen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.