Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gammaldags karameller

  • Ewa182 3 februari 2008

    Hej alla!

    Här kommer ett rop på HJÄLP. Är det någon som vet vad karamellerna heter som ser ut som sköra skruvar, blanka o. oftast med olika mönster på. Fruktsmaker kan jag minnas.

    Man fick dem oftast i en cellofan-påse och betraktades väl lite som "lyxgodis". Minns dem från min barndom och kan inte hitta namnet.

    Ewa

  • Mammablomgren 3 februari 2008

    Jodå,jag minns dem! De finns säkert i ngn gammeldags "karamellaffär". Vet inte var du bor men ring en sån affär och fråga.Man blir ju tokig då man inte hittar namnet på det man söker:(

  • tina62 3 februari 2008

    Hej
    Sånna köpte jag i karamellaffären när jag var liten.
    Hör och häpna köpte nu till jul Konsum hade i sitt lösgodis!

    Mmmmm det var gott.

  • 3 februari 2008

    Skrivet av Ewa182 den 3 feb 2008

    Hej alla!

    Här kommer ett rop på HJÄLP. Är det någon som vet vad karamellerna heter som ser ut som sköra skruvar, blanka o. oftast med olika mönster på. Fruktsmaker kan jag minnas.

    Man fick dem oftast i en cellofan-påse och betraktades väl lite som "lyxgodis". Minns dem från min barndom och kan inte hitta namnet.

    Ewa


    spån tror jag det är du menar, polkaspån eller fruktspån

    jag tipsar att du går in här:
    http://www.polkagrisbagarn.se/produkter.html?mod=gallery&file=2007-07-05_11_22_16.jpg
    (Y)(Y)

  • Ewa182 4 februari 2008

    Ett jättetack till alla som svarat. Jag tror polka/frukt-spån är det närmaste vi kan komma.

    Men fortfarande så var de mycket finare förr - pastellfärger och mer sidenyta.

    Tänkte inte på att jag kan ju ringa en karamellbutik - det skall jag göra. Återkommer om jag hittar det rätta namnet.

    Ha' en bra dag

    Ewa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.