Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

gelatinklumpar

  • catarina68 3 december 2011

    Jag provlagade precis ett recept på hallonmousse från boken GI Gourmet (inför en bjudning nästa vecka ville jag först testa hur det blev, och det var tur). Moussen blev jättegod men tyvärr full av gelatinklumpar. Har någon en aning om vad jag gjorde för fel? Låg inte gelatinbladen i blöt tillräckligt länge (jag lät dem ligga ca 5 minuter)? De smälte helt i sockerlagen, men kanske lät jag den inte svalna tillräckligt innan jag blandade med övriga ingredienser? Tacksam för tips för moussen var som sagt jättegod (och uppfriskande efter en lite tyngre måltid), men gelatinklumparna är inte så aptitliga.

  • stolen22 3 december 2011

    Rekommenderar användandet av gelésocker. Blandas i grädde och kokar 30 sek. Skippa gelatinbladen. Tag lite mindre socker än rekommendationen på förpackningen så blir ex. pannacottan "mjukare."

  • Bumbis 3 december 2011

    Jag tror att din gelatinblandning var för varm. Låt den svalna så mycket som möjligt utan att stelna och droppa bara i lite i taget medan du rör ordentligt.

  • Vetebullen 4 december 2011

    Använd gärna gelatinpuler, det är lättare att använda tycker jag {cowboy}

  • mistralwind 4 december 2011

    en variant är att sila "smeten" i formen/ -arna, det hjälper en del. Vad gäller gelatinpulver osv tycker jag snarare att de funkar till olika saker, följ receptet och rör ordentligt då gelatinet ska smälta så kommer det gå finfint! :)

    lycka till!

  • rostok 4 december 2011

    Men om man använder sig av gelésocker så blir det ju inte GI precis.

  • bakakaka 4 december 2011

    Häll i det smälta gelatinet sakta och rör ordentligt (Y)

  • svengelsk 4 december 2011

    På mitt sista gelantinbladspaket står det att man skall lägga det blötlagda gelantinet i en kastrull, värma det försiktigt under omrörning och sedan hälla i det som skall stelna, Alltså inte hälla gelatinet i moussen utan moussen i gelantinet. Det har fungerat bra de två gånger jag har gjort så.

  • upsaliensis 5 december 2011

    Det blev likadant för mig när jag gjorde citronmousse för ett tag sedan. Använde gelatinpulver men tycker annars att blad är bättre. Jag silade i alla fall mousse-smeten genom en trådsil och smälte sedan klumparna som blev kvar i silen på mycket svag värme innan jag blandade tillbaka gelatinet i smeten.

  • Ellee 5 december 2011

    gelantin ska värmas varmt, om man sticker ner fingret ska det kännas bra på nagelbandet!!
    annars håller jag med "Svengelsk" häll i hallonen/puren i gelantinet först och blanda ordentligt innan det åker ner i moussen
    // Konditorn

  • catarina68 5 december 2011

    ;)Mycket bra tips från er alla, ska prövas nästa gång!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.