Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Geléhallon (Jungfrubröst)

  • Roggan 10 april 2008

    Finns det någon här på matklubben som har recept på Geléhallon? Jag har sökt överallt på nätet men inte hittat något recept.:@
    Vet att ingredienserna är socker, vatten, majsmjöl (maizena), gelantin, hallonarom och citronsyra. Tror att man kokar olika sockerlagar (en med majsmjöl och den andra med gelantin). Skulle vara mycket tacksam för svar.
    Har kokat vingummi några gånger men det blir inte samma konsistens. Kanske det finns någon konditor här eller pralinmakare som vill dela med dig av receptet. (Y)
    Tacksam för svar!
    /Roggan

  • goldcamilla 12 april 2008

    Geléhallon

    1125 g socker
    450 g vatten

    Koka upp och skumma

    375 g glykos

    Kokas under ständig nertvättning av kanterna till 150º C

    Tillsätt
    500 g varm hallonpuré

    Kokas till 125º C

    95 g gelatin blötlagd i kallt vatten
    5 g vinsten
    18 g citronsyra

    Gjut i puderlåda och låt stå över natten. Skölj av i kallt vatten och torka på en sikt. Rulla i strösocker.

    Har inte provat detta själv.

  • MatAnders 12 april 2008

    Oj låter lättare att köpa en påse...:o

  • maggi 12 april 2008

    Håller alldeles med Er. Lättare att köpa färdiga.:o

  • bakakaka 12 april 2008

    Skrivet av Roggan den 10 apr 2008

    Finns det någon här på matklubben som har recept på Geléhallon? Jag har sökt överallt på nätet men inte hittat något recept.:@
    Vet att ingredienserna är socker, vatten, majsmjöl (maizena), gelantin, hallonarom och citronsyra. Tror att man kokar olika sockerlagar (en med majsmjöl och den andra med gelantin). Skulle vara mycket tacksam för svar.
    Har kokat vingummi några gånger men det blir inte samma konsistens. Kanske det finns någon konditor här eller pralinmakare som vill dela med dig av receptet. (Y)
    Tacksam för svar!
    /Roggan


    Kan du inte skriva receptet på vingummi?
    Tycker det verkar kul, även om det är jobbigt.

  • anluk 12 april 2008

    Jag köper nog färdigt ändå...... Är egentligen ingen godisälskare

  • Cayenne71 12 april 2008

    Hrm, ja om man har riktigt lååångtråkigt en regnig dag kanske. Låter väldigt omständigt det där.

  • Sussanne_Lindfors 13 april 2008

    Skulle ju givetvis vara spännande att prova! Men tycker som er andra att det är nog lättare att köpa en påse.

  • Mimmiumea 13 april 2008

    I senaste numret av gourmet får man receptet till flygande mattor.
    Vet dock inte om jag ska testa och göra dem när det är lättare att köpa dem.

  • Roggan 13 april 2008

    Skrivet av molgan den 12 apr 2008

    Det tycker jag med. Har aldrig ens funderat på att göra gelehallon själv. Lycka till roggan!





    Tack!!!
    /Roggan

  • Roggan 13 april 2008

    Skrivet av MatAnders den 12 apr 2008

    Oj låter lättare att köpa en påse...:o




    Jo visst! Man kan också gå ut och äta!
    :D

    /Roggan

  • Roggan 13 april 2008

    Skrivet av goldcamilla den 12 apr 2008

    Geléhallon

    1125 g socker
    450 g vatten

    Koka upp och skumma

    375 g glykos

    Kokas under ständig nertvättning av kanterna till 150º C

    Tillsätt
    500 g varm hallonpuré

    Kokas till 125º C

    95 g gelatin blötlagd i kallt vatten
    5 g vinsten
    18 g citronsyra

    Gjut i puderlåda och låt stå över natten. Skölj av i kallt vatten och torka på en sikt. Rulla i strösocker.

    Har inte provat detta själv.





    Tusen tack!!! Nu blev jag superlycklig!!!
    /Roggan

  • mistralwind 13 april 2008

    När jag var liten skulle vi göra polkagrisar till jul, en gång.
    det var ett helt företag ska jag säga. Hett skulle det ju vara, jag tror alla han bränna sig innan vi var klar, och tid tog det..
    Även om det är roligt att pilla och hålla på ute i köket så blir det nog slövarianten med lösgodis i fortsättningen. Då vet man vad man får med.. :D

  • Roggan 14 april 2008

    Jo, mistralwind, karamellmassan är het när man kokar polkagrisar. Man bör ha någon med första gången för att lära sig tekniken. Jag har inte brännt mig ännu - ta i trä!!!

    Jag älskar att pollimoja i köket. Godiskokning har varit ett stort intresse sen jag var liten till mammas och pappas förtret. Jag har nog hunnit med att koka de flesta varianter av godis man kan göra hemma. Kola, fudge, turkish deligt, vingummi, piratpengar (saltlakrits), fransk nougat, marshmallows och mycket mer har jag testat.
    På tur står nu geléhallon. Måste bara hitta vinsten ( kallas också "creme du tartar"). Vet att det finns i en butik i Stockholm, så jag får ge mig till tåls tills nästa gång jag åker ner.

  • scako 26 november 2008

    Skrivet av Roggan den 14 apr 2008

    Jo, mistralwind, karamellmassan är het när man kokar polkagrisar. Man bör ha någon med första gången för att lära sig tekniken. Jag har inte brännt mig ännu - ta i trä!!!

    Jag älskar att pollimoja i köket. Godiskokning har varit ett stort intresse sen jag var liten till mammas och pappas förtret. Jag har nog hunnit med att koka de flesta varianter av godis man kan göra hemma. Kola, fudge, turkish deligt, vingummi, piratpengar (saltlakrits), fransk nougat, marshmallows och mycket mer har jag testat.
    På tur står nu geléhallon. Måste bara hitta vinsten ( kallas också "creme du tartar"). Vet att det finns i en butik i Stockholm, så jag får ge mig till tåls tills nästa gång jag åker ner.


    Kan du dela med dig av receptet på piratpengar? Det låter helintressant. Har precis köpt lakritspulver och salmiakpulver. :-)

  • Matvagott 26 november 2008

    Skrivet av MatAnders den 12 apr 2008

    Oj låter lättare att köpa en påse...:o



    Instämmer vilket jobb för några gottisar.....

  • elpatron 26 november 2008

    jag föredrar jungfrubrösten framför geléhallonen iaf :p i alla lägen... :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.