Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Genomskinlig gelé till tårtor

  • maggan2008 24 juli 2009

    Jag har fått för mig att baka en mazarintårta med vaniljkräm och massor med bär ovanpå t ex blåbär, hallon, björnbär och ovanpå allt detta - en genomskinlig gelé, där alla härliga bär syns igenom. (L)
    Behöver hjälp med hur man gör en sådan gelé. Använder ni Certo eller något annat? Mycket tacksam för svar. (Y)

  • Roggan 24 juli 2009

    Jag använder gelantin och saft.

  • bakakaka 24 juli 2009

    Saft och gelatin här också. Om jag har konserverad frukt på tårtan så använder jag det spadet till gelén.

  • Roggan 24 juli 2009

    Om du tänkte använda färsk kiwi eller ananas så stelnar inte gelén utan du måste koka frukten så att enzymerna förstörs.
    Lycka till!
    /Roggan

  • Littlechef 25 juli 2009

    Enklast är såklart gelatin och saft; lägg i de bär du vill ha. Tycker att det är bäst med hallon får du en riktigt fin. Var försiktig när du lägger i Bären ^^

  • Pirkko 25 juli 2009

    Jag använder den här gelén till mina pajer och tårtor:

    5 dl Multi gelésocker
    6 dl vatten
    (2 msk flädersaft) eller annan saft (saften ej nödvändigt)

    Koka blandningen ½ minut, låt svalna lite och bred ut över bär, först lite och sedan en lager till.

    Multi gelesocker finns att köpa i vanliga affärer. Tillagnings instruktioner finns i förpackningen också.

  • zonale 25 juli 2009

    Jag använder mig också av Gelésocker Multi...

  • maggan2008 25 juli 2009

    Tack för alla tips och råd. (Y)
    Tror jag kommer prova med gelatin och någon sorts saft.
    Att jag inte tänkt på det själv. :'(
    Tack, tack i alla fall, tur att ni finns och ha en bra sommar! (L)
    Kram Maggan

  • seka 28 juli 2009

    Jag änvänder också Gelésocker, saft eller röd/grön karamellfärg. Slår aldrig fel. Om du lägger hallon/blåbär överst, och sedan garnerar med grädde runt om, gör det inte innan strax före serveringen för grädden suger åt sig färgen från bären och det ser inte så fräsht ut.
    Ett tips som du kanske redan vet :)
    Hälsning till alla , Louise

  • LillaJa 28 juli 2009

    Jag har alltid tidigare använt gelatin...men nu använder jag bara Gelé socker.
    Tycker att det blir mycket bättre.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.