Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glace au four

• 28 oktober 2000

Jag fattar inte hur man gör glass i ugn! Vill någon berätta så vore det jättesnällt.

• 1 november 2000

Så här gör du!1 sats tårtbotten2 dl socker3 ägg2 dl vetemjöl2 tsk bakpulver1 msk smörströbröd1 dl varmt vatten2 pkt glass7 äggvitor4,5 dl florsockerlikör att fukta bottnen medVispa socker och ägg till ett pösigt skum. Smöra och bröa en tårtform. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ned det varma vattnet i det vispade ägget, rör försiktigt in mjölet. Fyll formen med smeten och grädda i 180° i 45 minuter. Låt tårtbottnen kallna i formen. Tag ur och skär den i 3 jämntjocka skivor. Vispa äggvitorna och tillsätt florsockret när vitorna börjar stelna till ett pösigt skum. Kontrollera att uppläggningsfatet lätt går in i ugnen och sätt ugnen på 300°.Täck uppläggningsfatet med ett lager tårtbotten och fördela glassen över. Täck glass och sidor med tårtbotten. Stänk en god likör över tårtbottnen och stryk ett tunt lager äggvita över samtliga ytor. Spritsa resterande äggvita i ett dekorativt mönster. Grädda i ugnen tills tårtan fått vacker färg. Garnera med frukt och servera.

• twix93 5 mars 2008

jag gör såhär :

Gör din egen marängsmet och häll den i på tex en plåt (eller vad du ska ha den i) grädda den i ca 5 minuter sen tar du ut marängen
    lägg glass ovanpå, och kanske frysta bär eller daim, och överst täcker du HELT med maräng och hä in den i ugnen igen tills den blir gyllenbrun. då är den klar
    resultaten blir varm maräng med kall glass
    Det du lägger innanför marängen kommer att behålla sin temeratur

Hoppas du förstår ;)

• Heisjo 5 mars 2008

http://www.matklubben.se/recept/glass_au_four_17017.html

Har lagt in recept på detta. Lovar att du inte blir besviken!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.