Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

GLASS!

  • Okänd 22 september 2008

    Nu ha rjag äntligen bestämt mig för vad jag ska ha som avslutande Projektarbete i skolan i år, nämligen;
    GLASS.

    så...
    är det nåt recept jag absolut inte får missa?
    nån sorts glass som är extra god? sorbet, mjukglass, kulfi, gräddglass?
    Vinner choklad och vanilj i längden?
    Konstigaste smaken du smakat på glass?
    Äckligaste glassen?
    Vilket märke gör den absolut godaste glassen?
    är glass bara gott på sommaren?
    Skilljer sig dina och dina barn/föräldrar/mor- farföräldras favvo glass åt? eller går favouritglassen i familjen?
    hur ska glass ätas? på pinne? med chokladsås? marängswiss? "naturell"? glace au four?

    m.m. m.m.


    Själv föredrar jag nog gräddglass. Riktigt god chokladglass är svårt att slå.
    Godaste märket måste jag nog vara lite "main stream" och säga Ben and Jerry's.... mumsigt värre!
    Bästa glasstället är nog ett ställe som jag kommer aldrig ihåg vad det heter, men som ligger vid fridhemsplans tunnelbana.
    Deras chokladglass och haselnötsglass kan man döda för. nästan.



    Brainstorming om glass alltså!(Y)
    Alla åsikter är välkommna! (även du som hatar glass)

    // Stina

  • Barnfamilj 22 september 2008

    Mjukrör lite god vaniljglass. Krossa några maränger. Riv lite mörk choklad. Blanda allt till en kletig goja. Mums!

  • Babzan 22 september 2008

    Lakritsglass är supergott, typ 88 Black eller Nogger Black. De finns väl inte för tillfället :'(. Annars är ju mjukglass med saltlakritsströssel bara sååå gott!!(Y)

    Min 18 årige son är ett riktigt glassfreak och väljer omssorgsfullt mellan olika gräddglassar, gärna vanilj med olika strösselsorter, karamell eller lakrits helst.:p

  • mrsmama 22 september 2008

    konstigaste glassen smakade jag i Grythyttan där mor och far bor.
    Det var messmörs glass.
    Helt ok faktiskt.
    Där har de de allra konstigaste och GODASTE glassorterna!
    Annars så bor ju jag i Nora där Nora-glassen är vida känd!
    Nora hasselnötsglass är det inte mycket som slår!!!
    Sen så är ju hallon sorbet glass en av favoriterna!!!

    Försök att kontakta sådana ställen de gör glassen själva för tips och idéer.
    Recepten är säkerligen hemliga men man kan ju kanske få lite inspiration!

    Lycka till med ditt projekt!! (Y)

  • henevjo 22 september 2008

    kanelglass på kiwispegel är helt fantastiskt gott. Min mamma brukar göra den själv.
    Pipers glass i Hamburgsund har väldigt god glass också. Gjord på riktiga grejjor!

  • Penne 22 september 2008

    Jag är som du o älskar ben & jerrys. Men inte så mkt för glassen, utan mest för alla goda grejejer som de slänger i. I annan glass e det lite kolasås eller några nötter, men i den glassen kan man verkligen hitta massor av allt! Det e supergott.

  • Penne 22 september 2008

    Konstigaste smaken jag har ätit är nog popcornglass. Det var på gotland för några år sedan på ett ställe där de hade 100 olika smaker. Men popcorn var inte så gott, det smakade som bränt typ.

  • cyan 22 september 2008

    Det bästa glassmärket är nog Lejonet & Björnen.
    Den godaste man kan köpa i vanliga affärer är Sias "Dulce de Leche".
    Den godaste sorbét jag ätit var vattenmelonsorbét som fanns på en liten glassbar i Milano som jag tyvärr inte hittade tillbaka till en andra gång...

  • SaraW 22 september 2008

    Jag håller med Cyan. Inget märke slår Lejonet och Björnen. Deras pannacottaglass är bland det godaste som finns, för att inte tala om Tiramisu. Bor 3 min promenad från en av deras butiker och det krävs verkligen viljestyrka att inte köpa något när man passerar förbi.
    Annars är jag svag för hemgjord parfait. Jag gör gärna med grovhackad mörk choklad, maränger och marshmallows i, så himla gott med lite bär till.
    Förr hade GB en underbar glass vars namn jag glömt men som innehöll chokladglass med en chokladsåsrippel med kokos i. Absolut godaste glassen jag köpt i vanlig mataffär. Synd att de slutat med den. Nu tycker jag nog vanilj från Sias mer exklusiva märke är bäst och fullkomligt ljuvlig till en bit paj eller rabarberkompott.
    Jag vill gärna ha min glass i skål tillsammans med lite bär eller frukt. Marängsviss är också gott, men jag är inte så förtjust i glace au four eller våffla. Sambon har ungefär samma smak som mig, men är kanske något mer förtjust i bärglass medan jag föredrar vanilj eller choklad. Vi äter väldigt sällan glass, kan jag tillägga.

    Lycka till med ditt arbete, Stina!

  • monac 22 september 2008

    Fänkålsglass med paprika sås...en höjdare att imponera på vem som helst med...låter jätte knasigt men hämtade receptet i Jan Hedhs dessertbok. (L)...Och den killen kan sin sak(Y)

    lenajeanette här på klubben har en "normandisk gräddglass" som bara är himelsk.Kolla på det receptet. Väldigt "parfait-igt"

    önskar oxå lycka till Stina,våga ta ut svängarna!

  • 22 september 2008

    Hemglass hade en jättegod glass för många år sen Den hette Miami Ice ,fyndigt va?och var vaniljglass med krossad choklad och marsalavin tror jag det hette.
    Den godaste i år har varit Diplom is glass med marängsmak. Den hittade jag på Netto.
    Mor hade ett väldigt speciellt recept på glass som man inte behövde koka. Jag ska se om jag kan hitta det och skicka det tilldej.

  • Ernst76 22 september 2008

    Jag lägger upp vaniljglass i min skål, häller över en matsked punsch oc rör det mjukt! Så j...a gott.

  • Ishouldcoco 22 september 2008

    För mig vinner Ben 'n' Jerrys i alla lägen.
    Visst är den dyr, men den är också mer kompakt och innehåller inte en massa luft som andra, billigare glassar gör. Väg 1 liter Ben 'n' Jerrys och 1 liter av annan glass så kommer du märka att Ben 'n' Jerrys väger mycket med.
    Du får alltså mer för pengarna.
    Dessutom innehåller alltid deras glass vad den säger, är det kakdegsglass, så är det STORA bitar kakdeg i den, är det nötter och choklad, så är det riktligt med nötter och choklad. Inte 1 nöt per 10 skedar glass.

    Jag älskar allt vad chokladglass heter, för mig finns det helt enkelt inget bättre.
    Friska sorbéer i all ära, men den ljuva, lena smaken av riktigt god chokladglass är ovärdlig!

  • ikah 23 september 2008

    Baileys från Häagen-Dazs är sååå god!(L)
    Men tyvärr finns den inte här på Åland.:'(

    Till vardags brukar jag röra ner Oboy i vanlig vaniljglass men har börjat göra egen glass.
    Sonen beställde hemlagad vaniljglass till sitt kalas och den blev så god plus att man slipper konstiga tillsatser och en massa luft(Y)

  • Babzan 8 oktober 2008

    Den här glassen är jättegod och enkel: Mjukrör ett pkt BigPack Vanilj och tillsätt hackad Dajm ( ca 2 dubbla) och rör om. Mjuklass! Så jättegott!:p

  • Prima 8 oktober 2008

    Min favorit-hemmalagade glass är valnötsglass (med hallonsås) till. Ruskigt gott och då gillar jag inte ens valnötter....

    Är det meningen du ska komma på receptet själv eller? Eller vill du ha tips?

    Tror inte du ska bry dej så mkt om vad folk inte tycker om/tycker om eftersom det är så olika. Gå på en lagom bas och på din egen smak så blir det säkert jättebra. :)

  • Bok_Choy 8 oktober 2008

    Jag var ett riktigt glassmonster förr, men nu äter jag nästan ingen alls eftersom jag har blivit laktosintolerant.
    Jag tycker att chokladglass är den självklara vinnaren. Den allra godaste var Sia Chokladglass som fanns förr, men bara i vissa affärer och bara i halvliterspaket. Men den var underbar, hade tjocka chokladklumpar i sig dessutom! Det är så det ska vara, gräddig, krämig glass med riktig smak på och riktiga BITAR av choklad så att man får tugga. Sådana med flarn i sig är nästan värre än de som bara smakar choklad, det blir som att käka sågspån. Till chokladglassen kan man alltid ha på en klick nyvispad grädde tycker jag.
    Men det finns många andra goda glassar, med nötter och liknande. Tycker dock att Sia är vinnaren, det smakar glass och de har spännande smaker. Vet att jag gillade deras med valnötter och lönnsirap, men jag åt den bara någon enstaka gång innan jag blev intolerant. Värt att testa i alla fall. Mamma älskar deras nya, men choklad och chili.

    Men faktum är att jag tycker att en hemlagad smoothie slår glassen. Varför ska man köpa glass när man kan njuta av en smoothie gjord på banan, frusna hallon och en klick yoghurt istället?

  • Roskerstin 8 oktober 2008

    Hej Stina och lycka till med ditt projektarbete angående GLASS: Glasstället du menar vid Fridhemsplan i Stockholm måste vara "Gelateria Italiana" Drottningsholmsvägen 22, som gör hemgjord italiensk glass och som gör den absolut godaste glassen i Stockholm, håller verkligen med dig. Kan verkligen rekommenderas om ni är i Stockholm. Sedan vill jag slå ett slag för Lejonet och Björnens glass, den går heller inte av för hackor. Tycker man om glass från man är liten, så slutar man aldrig. Jag och min sambo är båda panchisar och ÄLSKAR glass, har det ofta som efterrätt. Men godast är en glasstrut på sommaren med hembakat rån med någon god sort i, sitta i solen och mysa! Än en gång LYCKA TILL .P.S. Vi har så många favvosar att vi inte kan ta ut någon särskild sort D.S.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.