Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glass och maränger

  • Snoffa 6 april 2010

    Hejsan!
    Någon som har något bra recept på glass och maränger.
    Tänkte att jag först gör glass, men då är det äggvitor över och då gör jag maränger av dom.
    Hoppas ni kan svara så fort som möjligt, ska baka nu ... eller så snart jag fått ett bra recept. :)

    // Madde

  • hansdotter 6 april 2010

    Hej!
    Finns flera bra recept på detta här på matklubben. JAg kollade på maränger och det kom upp över 200 recept. Det är bara att välja och vraka(Y)
    Lycka till med bakandet!

  • Snoffa 6 april 2010

    Ja, jag får väl göra så :)

  • idea_ 6 april 2010

    Min gammla favorit är från hemkunskapen i femman (många år sen nu :)) och jag varierar med att tillsätta diverse saker i glassmeten (bär, choklad m.m.). Brukar göra som vi gjorde i hemkunskapen och trippla glassreceptet och då går recepten ihop så att det inte blir några rester av ägg. Väldigt enkla recept.

    Glass
    1 äggula
    1msk florsocker
    1tsk vaniljsocker
    1dl grädde

    rör äggula, florsocker och vaniljsocker.
    Vispa grädden.
    Blanda ner äggsmeten i grädden.
    Frys in.

    Maränger 100-125 grader
    1dl äggvita (ca 3 äggvitor från medelsstora ägg)
    1-1,5dl strösocker

    Häll vitorna i en absolut torr och fettfri skål.
    Vispa tills äggvitorna har bildat ett fast och hårt skum.
    Vänd försiktigt ner sockret.
    Klicka ut smeten på osmort bakplåtspapper.
    Grädda 45-60minuter.

    Lycka till

  • idea_ 6 april 2010

    Ett annat förslag är förståss detta recept:

    Glass med philadelphiaost

    Mamma hade också det här receptet, och ibland hände det att hon gjorde det till festligare tillfällen, otroligt gott, och både gulor och vitor i smeten så inget går till spillo. :D

  • vitchokladkaka 10 april 2010

    gör marängsviss^^

  • asasto 10 april 2010

    Tips: om man vill ha torrare maränger tillsätter man lite ättika eller citron i marängsmeten.

  • Snoffa 10 april 2010

    Tack för alla förslag. :)
    Fotsätt gärna skicka förslag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.