Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glassmaskin

  • Kaneta 2 maj 2008

    Efter att ha varit och handlat idag och läst lite innehållsförteckningar på glass (Skummjölk, stabiliseringsmedel, glukossirap, emulgeringsmedel mm) så känner jag mig lite sugen på att skaffa glassmaskin.

    Någon som har erfarenhet och tips på bra modeller? Har gjort egenglass i frysen ibland men det blir lätt lite isigt.

    Tummen ner för GBs gammeldags gräddglass (N)! Kan man kalla det gräddglass med 9 % grädde i?

  • monac 2 maj 2008

    ja visst är det trist med glass med innehåll som man knappt kan uttala ännu mindre vet vad det är!(N) ...så kan man ju undra var de övriga 91% i glassen består av???

    Hade en glass maskin för många år sedan...men körde ett par tre omgångar (ja den rymmde inte så stor kvantitet) varje dag.(sommar tid) vi gjorde på kefir mins jag & färska bär. jordgub.hallon ,taiberry & björnbär samt körsbär. jätte smarrigt, och smalt!
    här är en "glass" som man kan göra utan maskin!....sålänge:D
    Blåbär/banan och kokosglass

  • Kaneta 2 maj 2008

    Tack för tipset! Jag detta skall prova! (Y)

  • ros 2 maj 2008

    Hej!
    Vi blev CHOCKADE när vi läste innehållsförteckningen på vanlig glass.
    Vi har nyss köpt en glassmaskin som vi bara har hunnit använda vid två tillfällen.
    Det positiva är att man vet vad man gör sin egna glass av.

  • Kaneta 2 maj 2008

    Det är äckligt med alla dessa tillsatser :(

    Vad är det för märke på din glassmaskin? Och funkar den bra?

  • tulipan 2 maj 2008

    Köpte en från tradera för ett år sen cirka.. tyvärr va den så liten så det blir inte så mycket glass.. räcker typ bar till två personer... men blir så underbart gott när man gör egen glass

    Nej in med mer hemlagat:-)

  • ros 2 maj 2008

    Hej vi köpte en Philips HR 2304 på Elgiganten.
    Det är ett isblock som ska vara fryst innan man börjar.
    Vi ställer skålen i kylskåpet innan så att den blir kall.
    Ex: vispa samman äggulor, socker. Rör ner grädden och smaktillsatsen. Ikväll hade vi riven mörk choklad som smak.
    Glassmaskinen "arbetar" ca 1/2 - 1 timma.
    Glassen blir underbart god.
    Lycka till att göra glass utan konstgjorda tillsatser.

  • CizziB 2 maj 2008

    Hur mkt kostar en sån där glassmaskin? Är det besvärlig att rengöra?

  • ros 2 maj 2008

    Glassmaskinen kostade 699:-
    Man får diska skålen, vispen och kylelementet.

  • CizziB 2 maj 2008

    Det var ju inte så farligt! Får införskaffa mig en sådan... Tittat mkt på BBC food och där gör dom glass ibland så man blir sugen på att prova deras recept....

  • TinaFS 2 maj 2008

    Icakuriren har testat glassmaskiner och artikeln finns på deras hemsida: http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200803/07/20080307105126_Icak938/20080307105126_Icak938.dbp.asp

  • Kaneta 3 maj 2008

    Philips HR får det nog bli! Tackar för tipsen!:D

  • Lindanemon 6 maj 2008

    Clas Ohlson har samma apparat för 489 kronor! :D

  • monac 6 maj 2008

    gillar Claes Ohlsson....!(L) kanske ska investera i en glass maskin då oxå!
    köpte ny stavmixer,en Braun där härom dagen(199:-)...min gamla hade gjort sitt med alla frysta bär. kniven var jätte slö. Men nu mixas det här igen så det står härliga till.

  • The_mama97mia 6 maj 2008

    Jag skulle gärna ha en glassmaskin. Men jag har problem med att förvara alla köksapparater! Det är hushållsassistent - som för tillfället får bo i förrådet, stavmixer, våffeljärn, matberedare, mixer, stor brödrost, potatisskalare ..... behöver större hus!

  • Lindanemon 6 maj 2008

    Mama97mia, jag förstår vad du menar! Fast i mitt nya kök fick jag ett stort kallförråd. Kanon! (Y)

    Glassmaskinen inhandlade jag idag på MediaMarkt, de hade den också för 489 kronor :D

  • Wombat04 6 maj 2008

    Jag har haft min glassmaskin sedan mitten på 80-talet och vet inte vad jag skulle göra utan den. Jag har två frysblock så jag kan göra två satser glass eller sorbet efter varandra vilket är väldigt trivsamt. Det är en gammal Philips och den gör sitt jobb alldeles utmärkt fortfarande ... (L)(L)(L)

  • Lilljeppe 6 maj 2008

    Skrivet av Lindanemon den 6 maj 2008

    Clas Ohlson har samma apparat för 489 kronor! :D


    Ska gå in på Clas Ohlson och titta i morgon. Hoppas de har kvar samma maskin och för samma pris

  • PinkLadie 6 maj 2008

    Har oxå tänkt skaffa en, men så länge håller jag till godo med detta:
    Daimglass, enkel!

  • marwis 7 maj 2008

    Här kommer ett suveränt recept som du kan göra utan glassmaskin!:D

    Gelato con lamponi (Hallonglass)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.