Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glasyr och förvaring av glacerade kakor

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Tre frågor i en!
    Jag ska baka Hello Kitty kakor och har hittat recept på vaniljkakor på en blogg som håller formen bra står det. Men sen ska ju den lilla katten glaceras!
    Går det bra att glacera med kristyr eller finns det mer hållbara glasyrer?
    Kan man glacera kakorna några dagar innan man ska äta dem? och
    Hur 17 förvarar man dem på bästa sätt när de väl är glacerade? Tål de att frysas?
    Det är småkakor det handlar om.

  • malincalla 6 november 2010

    Kristyr skulle jag tro funkar utmärkt till dessa kakorna du tänker göra, eftersom kristyr är mer hållbart än glasyr eftersom äggvitan i kristyren stabiliserar konsistensen. Om du gör med kristyr i olika färger ska de hålla några dagar utan problem, tänk bara på pepparkakorna till jul som man har hela december månad. Bäst förvaring är skafferi- mörkt och svalt. Att frysa dem, skulle jag nog inte tro blir så bra tyvärr. Men ja, en väl lufttät burk i skafferiet blir nog bra, om där blir några kvar vill säga! :)

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Tack så mycket. Då kan jag i alla fall baka dem i tid och dekorera någon dag i förväg. När jag väl tar fram dem så försvinner de nog fort kan jag tro. Jag köpte Hello Kitty-glasspinnar och de var omåtligt populära :-)
    Pepparkakor hade jag totalt glömt bort, de är inte så populära här hemma tyvärr.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.