Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glöggtårta

  • um17 3 december 2012

    Jag söker ett recept på en glöggtårta med mycket olika nötter ovanpå som garnering, har gjort den för ca 20 år sedan men hittar inte receptet nu. Den var sagolikt god!!!!

  • Mathantverkare 4 december 2012

    Har du fått tag i recept på Glöggtårta?
    Jag blev mycket intresserad.

  • jrabbelino 4 december 2012

    låter spännande hoppas det blir "napp"...
    (Y)

  • The_mama97mia 4 december 2012

    om det är som en cheesecake finns en del varianter om man googlar - här är ett tips
    http://mariasrosadrommar.blogspot.se/2010/11/gloggtarta.html

  • Biderman 6 december 2012

    Kryddig glöggtårta
    Botten:
    150 gr pepparkakor
    75 gr smör
    Fyllning:
    4 gelatinblad
    2 dl vispgrädde
    200 gr lätt färskost, naturell
    1 dl florsocker
    ½ tsk kanel
    ½ tsk kardemumma
    rivet skal av en apelsin
    3 msk apelsinsaft
    Ovanpå:
    4 gelatinblad
    1 dl vatten
    3 dl glöggkoncentrat
    Dekoration:
    Kanelstänger
    1. Krossa pepparkakorna. Smält fettet och blanda det med pepparkaks-smulorna. Placera ett bakplåtspapper mellan botten och kanten på en form med löstagbar botten (diameter 24 cm). Tryck ut pepparkaksblandningen till ett jämnt lager på formens botten.
    2. Lägg gelatinbladen i kallt vatten och blötlägg i minst 10 minuter. Vispa grädden. Blanda florsocker och kryddor i färskosten. Vänd ner visp-grädden i osten. Koka upp apelsinsaften. Lös upp de väl urkramade gelatinbladen i saften. Låt gelatinblandningen svalna något och häll sedan i fyllningen under omsorgsfull omrörning. Bred ut fyllningen ovanpå pepparkaksbottnen. Låt stelna i kylskåp i cirka tre timmar.
    3. Lös upp gelatinbladen i cirka 10 minuter i kallt vatten. Upphetta 1 dl vatten i en kastrull. Lös upp de väl urkramade gelatinbladen i vattnet. Häll gelatinblandningen långsamt i glöggen under omrörning. Låt svalna en aning. Häll glöggelén ovanpå den till hälften stelnade kakan försiktigt så att gelén inte blandas med ostfyllningen. Låt stelna i kylskåp i minst fyra timmar. Dekorera med kanelstänger.

  • um17 6 december 2012

    Härligt med alla förslag:) men vad jag kommer ihåg så var det mer som en vanlig tårta med spritsat grädde smaksatt med glögg på sidorna och kanske ovanpå också. Det var i alla fall en massa olika nötter ovanpå.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.