Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glukos / glykossirap

  • havesten 17 december 2012

    Gillar att experimentera med det mesta i köket. Nu har jag fått dille på olika typer av godis & konfekt... Har nu en fundering... I somliga recept ska det vara glukos & i andra glykossirap... Är dessa två egentligen samma sak & används lika??? (Är ju en enorm prisskillnad i inköp...) Någon som vet?????

  • siwan100 17 december 2012

    Det är samma sak. Det korrekta namnet är glukossirap och är 80 %-ig "Sirap" som består av olika sockerarter. Glukos är egentligen det kemiska namnet för druvsocker = dextros. Det är Glukossirapen du ska använda till godiset.

  • siwan100 17 december 2012

    Det är samma sak. Det korrekta namnet är glukossirap och är 80 %-ig "Sirap" som består av olika sockerarter. Glukos är egentligen det kemiska namnet för druvsocker = dextros. Det är Glukossirapen du ska använda till godiset.

  • havesten 17 december 2012

    Tack för svar. Är ju en himla skillnad att betala nästan en femtiolapp för 50 ml på apotek, jämfört med 30-40 kr i matbutiken där man får nästan en halvliter... :)

  • mkml 17 december 2012

    Jag tackar oxå för denna tråd och svar för det har jag funderat över.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.