Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gluten

• Ketronya 19 mars 2008

Jag tänkte baka en tårta till sambons födelsedagsfest, problemet som dyker upp är att en av gästerna är glutenallergiker så det jag undrar är helt enkelt om någon har erfarenhet av att baka med glutenfritt mjöl, om det blir samma resultat?

Jag undrar också vad som mer kan innehålla gluten förutom mjöl, om det finns något mer?

Alla tips angående gluten emottages tacksamt!

• Kaneta 19 mars 2008

Det finns rulltårtrecept som bakas på enbart potatismjöl. Om du bakar ett par rulltårtbåttnar kan du använda dessa till tårtbottnar.
    Gluten fritt är lurigt. Har en flicka på barnens skolan som blir dålig av tom glutenfritt mjöl. Bäst att kolla med gästen vad som är ok eller inte.

• Milla81 19 mars 2008

Allt som innehåller något av de fyra sädesslagen innehåller gluten..

• Milla81 19 mars 2008

Om man bakar en kaka får man t.ex. inte använda ströbröd - använd kokos istället

• bernit 19 mars 2008

Kan detta vara något ??

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=1459

/BÅ :p

• bakakaka 19 mars 2008

Du kan byta ut vetemjölet mot potatismjöl i ditt vanliga tårtbottenrecept. Det blir faktiskt en mycket
    luftigare och lättare botten. Lycka till.

• Kaneta 19 mars 2008

Eller varför inte en god Pavlovarulle.
    http://www.matklubben.se/recept/pavlovarulle_9465.html

• Ketronya 19 mars 2008

Skrivet av Kaneta den 19 mar 2008

Det finns rulltårtrecept som bakas på enbart potatismjöl. Om du bakar ett par rulltårtbåttnar kan du använda dessa till tårtbottnar.
    Gluten fritt är lurigt. Har en flicka på barnens skolan som blir dålig av tom glutenfritt mjöl. Bäst att kolla med gästen vad som är ok eller inte.

Men hur kan hon bli sjuk om det är fritt från gluten? Verkar ju inte sannolikt...

• Ketronya 19 mars 2008

Skrivet av JeanetteS den 19 mar 2008

Du kan byta ut vetemjölet mot potatismjöl i ditt vanliga tårtbottenrecept. Det blir faktiskt en mycket
    luftigare och lättare botten. Lycka till.

Okej, det låter ju simpelt, ska jag änvända lika mycket potatismjöl som vetemjöl?

Jag tänkte nämligen göra den här tårtan:
    Tårta Black and White

Tror du den blir lika bra med potatismjöl, bottnen ska ju vara ganska kraftigt chokladig och kompakt...

• Ketronya 19 mars 2008

Skrivet av bernit den 19 mar 2008

Kan detta vara något ??

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=1459

/BÅ :p

Tack så mycket! Det kan vara bra att ha :)

• Kaneta 19 mars 2008

Skrivet av Ketronya den 19 mar 2008

Men hur kan hon bli sjuk om det är fritt från gluten? Verkar ju inte sannolikt...

Vad det är som gör att hon mår dålig även av glutenfritt vet jag inte. Flickan är mycket känslig och blir dålig av fel sorts glutenfritt enligt mamman.

• Ketronya 19 mars 2008

Vad det är som gör att hon mår dålig även av glutenfritt vet jag inte. Flickan är mycket känslig och blir dålig av fel sorts glutenfritt enligt mamman.

Då skulle man ju kunna tro att de sorterna kanske inte är helt glutenfria...

• busan37 20 mars 2008

Gå in på www.allergimat.com och sök efter recept där, det finns massor. Bara klicka på recept och tips.

• Dorisrecept 20 mars 2008

Jag har en glutenintollerant dotter och på min hemsida har jag massor med glutenfria recept så där kan du nog hitta lite av varje:) www.dorisrecept.tk

Jag rekommenderar dig att köpa glutenfritt mjöl i stället för potatismjöl. Om vi ska bort på kalas brukar jag köpa från frysen Schwartzvaldtårta, Snickerstårta, kladdkaka eller Dajmtårta som är glutenfria för jag förstår om folk inte vill/kan baka glutenfritt. Så nog är du snäll som gör det(H) Marängtårta är ett tips för maränger tål dom som inte tål gluten.

Flickan ni pratade om kanske är veteallergiker och då brukar man ha en annan kost än en som är gluten. Lycka till.

P.S Jag brukar göra en jätte god kladdkaka som är glutenfri, finns nog på min sida. D.S

• Dorisrecept 20 mars 2008

Prova att byt ut mjölet i "Tårta Black and wite" mot glutenfritt mjöl. Det brukar funka. Tänk även på att använda smör som inte har varit i kontakt med brödsmulor eller liknande.

• busan37 20 mars 2008

Tack för tipset om din sida Dorisrecept. Finns massor jag ska prova.:D

• brunkullan65 20 mars 2008

Jag tänkte baka en tårta till sambons födelsedagsfest, problemet som dyker upp är att en av gästerna är glutenallergiker så det jag undrar är helt enkelt om någon har erfarenhet av att baka med glutenfritt mjöl, om det blir samma resultat?

Jag undrar också vad som mer kan innehålla gluten förutom mjöl, om det finns något mer?

Alla tips angående gluten emottages tacksamt!

• catwomisen 20 mars 2008

Då skulle man ju kunna tro att de sorterna kanske inte är helt glutenfria...

Vi fick lara oss under specialkostutbildningen i skolan, om jag nu minns den korrekt vill saga, att glutenfritt mjol i manga fall fortfarande innehaller spar av gluten, vilken kan variera mellan olika sorters glutenfritt mjol. Det skulle kunna forklara varfor hon blev dalig av vissa sortes glutenfritt mjol men inte andra, om det sprider nagon sorts ljus over detta dvs :)

• brunkullan65 20 mars 2008

Massor av saker inneåller gluten så kolla ALLA förpackningar i affärerna, om du bara visste!!!
    Kolla i allergihyllan i affären där kan finnas en och annan god kaka men kolla också frysdisken där KAN DET FINNAS GLUTEFRITT.
    Problemet m glutenfritt är att det blir kladdig deg. Ska du göra mat så anv maizena redning i ställe för mjöl.
    Baka inte m jöl först innan du bakar m glutenfritt.
    Allt kan finnas kvar på bakbord. Börj alltid m allrgi föda o sen gå över t ordinarie kost/bak.
    Det finns glutenfri glass och sorbet att köpa om det kan vara ngt kanske tillsammans m marränger och sen vispad grädde o frukt då får du en ska hovdessert!

Kramis och trevlig påsk'(Y)

• Ketronya 20 mars 2008

Skrivet av Dorisrecept den 20 mar 2008

Prova att byt ut mjölet i "Tårta Black and wite" mot glutenfritt mjöl. Det brukar funka. Tänk även på att använda smör som inte har varit i kontakt med brödsmulor eller liknande.

Tack så mycket för all info, jag tänkte provbaka tårtan innan med glutenfritt så får vi hoppas på att det blir lika bra :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.