Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gluten

  • Ketronya 20 mars 2008

    Skrivet av brunkullan65 den 20 mar 2008

    Massor av saker inneåller gluten så kolla ALLA förpackningar i affärerna, om du bara visste!!!
    Kolla i allergihyllan i affären där kan finnas en och annan god kaka men kolla också frysdisken där KAN DET FINNAS GLUTEFRITT.
    Problemet m glutenfritt är att det blir kladdig deg. Ska du göra mat så anv maizena redning i ställe för mjöl.
    Baka inte m jöl först innan du bakar m glutenfritt.
    Allt kan finnas kvar på bakbord. Börj alltid m allrgi föda o sen gå över t ordinarie kost/bak.
    Det finns glutenfri glass och sorbet att köpa om det kan vara ngt kanske tillsammans m marränger och sen vispad grädde o frukt då får du en ska hovdessert!

    Kramis och trevlig påsk'(Y)


    Tack för varningen jag ska vara försiktigt när jag handlar, men en liten fråga: står det gluten i innehållsförteckningen eller vad står det som?

  • iggla 20 mars 2008

    Skrivet av Ketronya den 19 mar 2008

    Jag tänkte baka en tårta till sambons födelsedagsfest, problemet som dyker upp är att en av gästerna är glutenallergiker så det jag undrar är helt enkelt om någon har erfarenhet av att baka med glutenfritt mjöl, om det blir samma resultat?

    Jag undrar också vad som mer kan innehålla gluten förutom mjöl, om det finns något mer?

    Alla tips angående gluten emottages tacksamt!


    Hej jag heter iggla och är ny här ..snoka lite runt på sidan och såg att du vill ha ett recept.med glutenn allergiker .jag har ett med dajmtårta recept ..

    iggla

  • Dorisrecept 26 mars 2008

    Vi fick lara oss under specialkostutbildningen i skolan, om jag nu minns den korrekt vill saga, att glutenfritt mjol i manga fall fortfarande innehaller spar av gluten, vilken kan variera mellan olika sorters glutenfritt mjol. Det skulle kunna forklara varfor hon blev dalig av vissa sortes glutenfritt mjol men inte andra, om det sprider nagon sorts ljus over detta dvs :)


    Tycker det låter väldigt konstigt för om man kollar på Sempers Finmix t ex så är den helt glutenfri annars skulle dom inte få ha märket som betyder glutenfritt på paketet. Om något innehåller spår av gluten så måste det stå på förpackningen som t ex Marabou choklad kakor, där står det " Kan innehålla spår av gluten" och det är sen dom började med digestiv chokladkakorna. Dom flesta kan även äta när det står det för det är så liten mängd om det ens finns något gluten i.

  • Dorisrecept 26 mars 2008

    Skrivet av Ketronya den 20 mar 2008

    Skrivet av brunkullan65 den 20 mar 2008

    Massor av saker inneåller gluten så kolla ALLA förpackningar i affärerna, om du bara visste!!!
    Kolla i allergihyllan i affären där kan finnas en och annan god kaka men kolla också frysdisken där KAN DET FINNAS GLUTEFRITT.
    Problemet m glutenfritt är att det blir kladdig deg. Ska du göra mat så anv maizena redning i ställe för mjöl.
    Baka inte m jöl först innan du bakar m glutenfritt.
    Allt kan finnas kvar på bakbord. Börj alltid m allrgi föda o sen gå över t ordinarie kost/bak.
    Det finns glutenfri glass och sorbet att köpa om det kan vara ngt kanske tillsammans m marränger och sen vispad grädde o frukt då får du en ska hovdessert!

    Kramis och trevlig påsk'(Y)


    Tack för varningen jag ska vara försiktigt när jag handlar, men en liten fråga: står det gluten i innehållsförteckningen eller vad står det som?


    nej det står inte gluten utan du måste läsa innhållsförteckningen och kolla om det innehåller antingen vetemjöl, rågmjöl, kornmjöl eller havregryn. Semper har en havregryn som består av ren havre som dom flesta gluten intoleranta tål.

  • brunkullan65 26 mars 2008

    :o Nej det gör ju inte det. TYVÄRR men där får man tänka till. Är jag osäker på om det är glutenfritt eller ej, så är det tyvärr ingen ide´ att fråga i affären de flesta vet inte vad man pratar om. Då låter jag bli produkten. Går du till en hälsokostbutik så vet de, men de är ju också dyrare.
    Många affärer har speciella avd/hyllor där de har "allergimat" och en o annan affär har även en LITEN fryshörna m specmat. Ingen ide´att gå till ett kondis o testa. Jag har ännu inte träffat på ett kondis som har glutenfritt bröd, eftersom det är så viktigt att man ej har mjöl i luften när man bakar, eller att man råkar ha ett decilitermått som man använt utan att diska.
    Maränger är som regel glutenfria, tror även att bottnarna är det. Köp det o glass/sorbet att lägga på tycker barnet om grädde så kan du ha på det eller så har du bara maräng glass/sorbet i olika lager o toppar m chokladsås. Kolla även den när du köper. Bäst att göra själv.
    Lycka till

  • Dorisrecept 26 mars 2008

    Ketronya, hur gick det med tårtan? Blev den bra? Är ju nyfiken:D

  • Fiona 26 mars 2008

    Skrivet av brunkullan65 den 26 mar 2008

    Ingen ide´att gå till ett kondis o testa. Jag har ännu inte träffat på ett kondis som har glutenfritt bröd, eftersom det är så viktigt att man ej har mjöl i luften när man bakar, eller att man råkar ha ett decilitermått som man använt utan att diska.


    Anledningen att konditorier (som bakar själva) i regel inte har glutenfritt är för att det inte är tillåtet enligt livsmedelsverket att tillverka detta i samma lokaler som "vanligt" bakas.
    Det finns ett undantag, och det är om man kallar det för "naturligt glutenfritt" eftersom man då talar om att man inte medvetet tillsatt något med gluten i.
    Dock är det inte alla allergiker som tål detta.

    Bara lite info om varför det ser ut som det gör på marknaden :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.