Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Goda kanelbullar?

  • Cassiopeya 3 oktober 2012

    Bakade bullar idag och de blev saftiga som de brukar. Jag brukar göra lite färre och större bullar, än vad det står i receptet. Mindre bullar blir snabbare torra. Har aldrig kesella eller liknande i degen, men tar gärna lite extra smör, både i deg och fyllning {messed} Ibland blandar jag smör, kanel och socker och brer på den utkavlade degen och ibland blir det kardemumma, vaniljsocker och smör. Väldigt gott!

    En annan favorit är att göra vaniljkräm, och göra bullarna i långpanna. Kavla ut halva degen till en fyrkant. Bred på vaniljkrämen. Kavla ut resten av degen och gör "vanliga" bullar. Dvs bred på valfri smörblandning och bred på. Rulla ihop och skär sedan lagom stora bullar, typ 2 cm, lägg dessa ovanpå vaniljkrämen med snittytan upp. Blir mkt smarriga! Kan lägga in receptet om det inte redan finns ;)

  • idahammar 3 oktober 2012

    Jag tycker om när det tar sin lilla tid så jag gör om detta recept till kanelbullar med lite extra mjöl.Riktigt smarriga semlor

  • Marsala 4 oktober 2012

    Att blanda ca 150 g smör, ca 4 msk socker och ca 2 msk kanel ELLER osockrat marsánsåspulver för kokning till fyllningen och bred på, tycker jag blir gott. Jag bakar alltid bullarna i vanliga veckade pappersformar eftersom de blir saftigare i form. Vi måste ju inte plagiera amerikanerna i allt, se bara så feta de är!

  • strimma21 4 oktober 2012

    Lelilas kanelbullar är de allra bästa. Istället för att smälta smöret till degen så rörs det ner rumsvarmt, det är ett mycket bra sätt om man vill ha riktigt saftliga bullar:) Och att arbeta degen i maskin hjälper också till att få en smidig deg och således smarriga bullar.

  • Linna5 4 oktober 2012

    Skrivet av TheFoodMethod den 3 okt 2012

    Jag har testbakat lite och slutligen hittat till ett kanelbullerecept som är supergott och producerar kanelbullar som linknar de man köper från bagerierier i viss mån... Jag skulle verkligen uppskatta era synpunkter på receptet. Kommentera gärna här eller direkt på sidan:
    http://www.thefoodmethod.com/?view=sidebar#!/2012/10/the-perfect-swedish-cinnamon-roll.html

    Nu har jag bakat dina bullar, och OJ! så goda de var. :P
    Jag gjorde dubbel sats, så nu ska jag knacka på hos några vänner och bjuda dem på svenska godsaker, det är inte många som har ätit kanelbullar här i Frankrike. ;)

  • TheFoodMethod 4 oktober 2012

    Skrivet av Linna5 den 4 okt 2012

    Skrivet av TheFoodMethod den 3 okt 2012

    Jag har testbakat lite och slutligen hittat till ett kanelbullerecept som är supergott och producerar kanelbullar som linknar de man köper från bagerierier i viss mån... Jag skulle verkligen uppskatta era synpunkter på receptet. Kommentera gärna här eller direkt på sidan:
    http://www.thefoodmethod.com/?view=sidebar#!/2012/10/the-perfect-swedish-cinnamon-roll.html

    Nu har jag bakat dina bullar, och OJ! så goda de var. :P
    Jag gjorde dubbel sats, så nu ska jag knacka på hos några vänner och bjuda dem på svenska godsaker, det är inte många som har ätit kanelbullar här i Frankrike. ;)


    You made my day! Det är helt fantastiskt... här sitter jag i Kanada och knåpar ihop ett recept på svenska kanelbullar och sen bakar du dem i Frankrike. Om du tog bilder skulle det vara jättekul att se dem.

  • Linna5 4 oktober 2012

    Skrivet av TheFoodMethod den 4 okt 2012
    You made my day! Det är helt fantastiskt... här sitter jag i Kanada och knåpar ihop ett recept på svenska kanelbullar och sen bakar du dem i Frankrike. Om du tog bilder skulle det vara jättekul att se dem.

    Jag har kommenterat i din blogg och länkat till min egen.
    Hela familjen gillade bullarna, men maken sa att de är ju inte "riktiga" svenska kanelbullar med tanke på att det är mandelmjöl i fyllningen, det har jag nog aldrig haft i en bulle i Sverige.
    I Sverige är det inte ens lätt att få tag på mandelmjöl i vanliga mataffärer, men här används det flitigt för min äldsta dotter älskar att baka macarons. ;)

  • Saranna 5 oktober 2012

    http://litemer.paindemartin.se/2012/01/nattjasta-kanelbullar/
    Tar lite tid att göra, men är sååå värt det!

  • soccermum 5 oktober 2012

    Igår på kanelbullens dag bakade jag dessa (som jag alltid bakar efter) Lade dem i amerikanska muffinsformar av storlek medium och det blev jättelyckat! Stora och saftiga blir de alltid men nu blev de om något ännu bättre (a)

    Kanelbullar/kanelsnurror-de saftigaste och godaste (+ glutenfri variant)

  • Magdolna 5 oktober 2012

    Saftiga och goda

    Hugis kanelbullar

    Lycka till ....
    / Magdolna

  • petrissa 6 oktober 2012

    Det här receptet är bäst! :) Jag brukar även byta ut sockret i degen mot vit baksirap vilket ska göra degen saftigare. Dom är i alla fall grymt goda, jag använder alltid det här receptet!Kanelbullar

  • TheFoodMethod 8 november 2012

    Efter att ha testbakat lite till har jag hittat ett recept som är ännu godare än vanliga kanelbullar, i alla fall enligt de som har smakat och jämfört.

    Det som gör dem så smakrika är fyllningen som består av pecannötter, ingefära, muskotnöt, kryddpeppar och farinsocker. Dessutom blandade jag in lite pumpa puré i degen och minskade på vätskan. Glasyren med de rostade pecannötterna blev kronan på verket.

    Här är några bilder på resultatet och receptet:
    http://www.thefoodmethod.com/2012/10/spicy-cinnamon-buns-with-pumpkin.html

  • kerstin514 8 november 2012

    Jag bakar katarinas vaniljbullar på ICA.se Har även i lite kanel i fyllningen ibland maler jag mandel eller nötter och har i . Dom misslyckas jag aldrig med.

  • Linna5 8 november 2012

    Skrivet av TheFoodMethod den 8 nov 2012

    Efter att ha testbakat lite till har jag hittat ett recept som är ännu godare än vanliga kanelbullar, i alla fall enligt de som har smakat och jämfört.

    Det som gör dem så smakrika är fyllningen som består av pecannötter, ingefära, muskotnöt, kryddpeppar och farinsocker. Dessutom blandade jag in lite pumpa puré i degen och minskade på vätskan. Glasyren med de rostade pecannötterna blev kronan på verket.

    Här är några bilder på resultatet och receptet:
    http://www.thefoodmethod.com/2012/10/spicy-cinnamon-buns-with-pumpkin.html

    Mmm... måste testas! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.