Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Goda matbröd

  • farmoringer 17 april 2008

    Nu ska jag baka matbröd i helgen tänkte jag. Har ju sparat runt lite här och lite där här på matklubben. Men vilka ska jag välja tro? Har du, ni, nån favorit på mörkt bröd? Tipsa mig. Har så svårt att välja. Bullar eller limpa eller form spelar ingen roll..Kom med förslag..

  • The_mama97mia 17 april 2008

    hej vännen, jag har inga mörka bröd i min repertoar, men jag måste slå ett slag för ett skållat grahamsbröd - Mikes bröd - finns i mina recept.
    Man skållar mjölet dag 1, sen gör man deg dag 2, sen jäser det i omgångar. Det är såå gott. Jag rekommenderar det.

  • Gnagett 17 april 2008

    Hej farmoringer. Jag har ett brödrecept, visserligen inte mörkt men väldigt gott och det blir 4 stora limpor i ett bak. Rågsikt och vetemjöl är det i. Jag skall gå ut med hunden sedan skriver jag in receptet, Ankarstock. så kan jag meddela dig när det är klart ifall du är intresserad.

  • farmoringer 17 april 2008

    Ja, gör så....Bra..

  • Linaflickan 17 april 2008

    Jag har ett gott recept på Anansbröd men det är tyvärr inte mörkt men det går ju att blanda i lite vad man vill.
    Ananasbröd

  • Gnagett 17 april 2008

    då har jag då skrivit in mitt recept på Ankarstock. Det fanns ett till med samma namn men inte samma innehåll.

  • majamia 18 april 2008

    Mörkt bröd

    (Y)Sist jag bakade detta bröd bytte jag ut viss del av mjölen mor solrosfrön, kruskakli, rågkross, russin och linfrö och det blev mycket gott och bra. :D

  • The_mama97mia 18 april 2008

    Jag är barnsligt förtjust i "Kneippbröd", är det ngn som har recept på det?

  • farmoringer 18 april 2008

    Jag kommer inte ihåg hur Kneippbröd är. Har hört det nån gång, men nu är det borta..

  • elinbage 18 april 2008

    Jag bakade ett väldigt gott bröd häromdan. Riktigt grovt och smidigt att baka. Det finns på arlas hemsida och heter kort och gott fullkornsbörd. Det är värt att testa!

  • Smulpajen 18 april 2008

    Såg Martin i Niklas Mat igår. En sån kille! Vilka bröd han bakar! Har surfat runt på hans blogg som är otroligt bra. Trodde de riktigt fina proffsiga bröden som man köper var svåra att baka hemma. Men när man ser Martin som bakar i helt vanlig ugn och läser hans blogg, blir man otroligt inspirerad och har givit mig nytt hopp! Martins blogg: http://paindemartin.blogspot.com/

  • farmoringer 20 maj 2008

    Det här receptet såg jag i en dagstidning som jag läste. Det lät gott tycker jag.


    Fänkålsbröd i långpanna
    50 g jäst
    7 dl kallt vatten
    1 tsk salt
    1 msk fänkålsfrön
    1 msk sirap
    2 msk olivolja
    14 dl mjöl

    * Blanda jäst och vatten.
    * Blanda ner salt, fänkål, sirap och olja.
    * Blanda ner mjöl.
    * Häll upp i smörad långpanna och låt jäsa till dubbel storlek.
    * Baka i ugn på 200 g i ca 25 minuter.

  • Okänd 23 maj 2008

    Bröd med rostade grejor
    New York

    (Y)

  • Bodil56 24 juli 2008

    Det här brödet har jag nyligen bakat. Det blev jättegott!!!!
    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)Solrosrutor

  • farmoringer 24 juli 2008

    Ja, jag tackar fortfarande på tips när det gäller bröd. Just nu har jag bakuppehåll men det kommer väl en höst skulle jag tro. Då kanske det kommer igång igen..

  • Okänd 26 juli 2008

    Bröd som vi alltid bakar hemma, billigt och gott, är graham eller dinkelbullar. Inte mörkt men inte ljust.
    50 g jäst
    1 l fingervarmt vatten
    3 msk mörk sirap
    2 msk olja
    1 dl youghurt ( blir jättegott och saftigt av det )
    1/3 vetemjöl
    1/3 rågmjöl
    1/3 dinkel eller graham

    Eller
    1/2 dinkel/graham
    1/2 vetemjöl

    Bara baka som vanligt bröd. forma till ca 30 bullar och ha i ugnen 8-12 min 225 grader

  • zonale 26 juli 2008

    Dessa bröd är både fiberrika och enkla att baka.
    Grov långfranska
    Grovlimpa med matvete

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.