Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godaste Sockerkakan?

  • irrevirre 19 juli 2008

    Idag slängde jag ihop en sockerkaka och det var verkligen evigheter sedan jag bakade en vanlig sockerkaka.
    Jag använde ett recept från "Vår kokbok" En saftig variant med citron och i en 3-del av smeten hade jag kakao i så den blev marmorerad.
    Nu vill jag ha tips om den bästa sockerkaka ni vet. Och tycker ni "fin sockerkaka" eller "saftig" är bäst?

  • EnsammaMamman 19 juli 2008

    Den här bakade jag häromdagen och den blev otroligt fluffig och god så den får nog räknas till min favorit.
    Sockerkaka med fläderblomssaft

  • irrevirre 19 juli 2008

    Åh, här var det en finess med att ställa den i kall ugn! Det var nytt för mig.
    Ser mumsig ut på bilden:-)

  • busan37 20 juli 2008

    Jag brukar blanda i rivet citronskal och citronsaft. Blir jättegott och friskt.

  • ros 20 juli 2008

    :)Jag bakar sällan "en vanilj sockerkaka", tycker att det blir saftigare med "lite fyllning"
    Här är mitt förslag:
    Den godaste äppelsockerkakan
    (Y)(Y)(Y)

  • gulla 20 juli 2008

    Hejsan! Jag tycker nog att saftig sockerkaka är den bästa, lättare att göra också!

  • Vivoplena 20 juli 2008

    Äpple och kanel är nog min favvo. Blir jättesaftigt och gott om man grovrivet äpplena.

  • Lilljeppe 20 juli 2008

    Den här tycker jag är den godaste jag vet.
    Banankaka

  • Isbjoorn 20 juli 2008

    Hm, om de ska vara socker kaka, Tycker jag nog saftig är godast.
    Och när jag är sugen på socker kaka, gör jag oftast efter mitt grundrecept.

    Här kommer det ;)

    50 g margarin eller
    smör
    1 1/4 dl mjölk eller vatten
    2 ägg
    2 dl socker
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    (brukar smak sätta med 2 tsk vaniljsocker också. )

    Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform.
    Vispa ägg och socker poröst. Smält smör eller margarin. Blanda mjöl med bakpulver och smaktillsatts.
    Blanda allt i en stor bunke till en smet och häll i sockerkaksformen. Grädda i cirka 25 - 30 min.

    Jag brukar ta ut min sockerkaka något tidigare eftersom jag gillar när den är lite kladding i mitten. men de gör man ju som man vill.
    Sen kan man ju alltid smaksätta med rivet skal av 1 citron,lime,apelsin eller nått annat. men jag föredrar vaniljsocker :)

  • 20 juli 2008

    Tycker faktiskt att sockerkaka är svårt! Jag har alltid beundrat folk som får till det så den blir hög, lätt och saftig. Min mor var fantastisk på sockerkaka, fast hon hade nog bakat tusentals, hon brukade baka till kyrkkaffet. Konstigt nog har jag inte hennes recept, men jag vet hon hade i både potatis- och vetemjöl. Jag innbillar mej att det var hennes hemliga trick.
    Själv brukar jag baka efter "Vår kokbok", men tycker inte att jag lyckas så bra.

  • irrevirre 20 juli 2008

    Nej jag tycker inte det är så jättelätt att får den riktigt fin. Min blir lätt "svampaktig". I och för sig helt ok god men jag vet det kan bli bättre ....

  • Feffy 21 juli 2008

    Jag föredrar äppel och kanel sockerkaka eller en saftig sockerkaka med lime eller apelsin. Det ska inte vara något skal i kakan bara saften.

  • systeryster 21 juli 2008

    Brukar inte baka så ofta men den här tillhör en av mina favoriter, även om den är lite trixig och kräver något extra moment.Blir nästan lika gott som tårta.Finns flera varianter av recept i matklubben.jag valde det som liknar mitt eget recept bäst.

    Sverigekaka

  • Lilljeppe 21 juli 2008

    Jag tycker det var lite snålt med tips på sockerkakor ni gillar. Finns det inte fler som har lite tips som ni vet är goda:)

  • sajoh69 21 juli 2008

    Här kommer ett till recept på sockerkaka.
    Den går att variera i all oändlighet om man vill det.
    Själv använder jag den alltid till tårtbotten.

  • majamia 21 juli 2008

    Här kommer ett recept på sockerkaka med glasyr, god tycker vi! (Y):D

    Solkaka

  • K-kristina 21 juli 2008

    Här kommer mitt bästa sockerkaksrecept har just lagt in det under mina recept Hoppas länken fungerar
    mitt_baesta_sockerkaksrecept_38311.html

  • Kicki8 21 juli 2008

    Jag gillar "saftig"
    Ingen som har ett bra recept som blir som kakmixen Citronsockerkaka kungsörnen?

  • K-kristina 21 juli 2008

    Gör ett nytt försök länka till min sockerkaka
    ,

  • sajoh69 22 juli 2008

    Eftersom mitt recept inte blev godkänt, måste jag hänvisa till nedanstående recept i stället. Det är nästan identiskt med mitt.

    Mycket god sockerkaka!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.