Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godis till multiallegiskt 4 åring

  • lindquist27 23 april 2011

    C-J här hemma var jätteledsen över att inte få gå påskgubbe.
    Vi vågar inte pga alla allergier han har.
    Ägg, mjölkprotein,Veteallergi, soja.
    Pga av vete så tål han inte vetestärkelse som finns i många glutenfria produkter, vilket vi tycker är helt katastrof att de har i det glutenfria. Glykossirap tål han inte, är jot på vetestärkelse och det finns i många isglassar, saft och dricka, dock inte i riktig äkta Coca Cola. Gå ejj med dessa billiga kopior.
    Nu till frågan:, Recept på godis till denna lilla kille.
    Vi har ätit oss trötta på hemgjorda chokladbollar.

  • celice 23 april 2011

    Jag önskar att det fanns många recept både med mat och för dessa allergiska barn. jag har själv ett barnbarn som inte tål ägg, vetemjöl, mjölk, råg. Chokladbullar är det enda godis som vi kan göra till honom och man blir trött på detta.

  • Gnurf 23 april 2011

    "Glutenfria produkter"...är det plockgodis av geletyp alltså!?? Annars borde det ju funka med min favoritgodis WEBES Gelehallon....:p

  • DoctorWho 23 april 2011

    Alexandras gelékola
    Figurer i fruktgelé
    Rosa marsmallows
    Jag har lagt in två av dessa, hoppas de hjälper. Om han tål jordnötter kan ni göra eget jordnötssmör att smaksätta chokladbollarna med.

  • DoctorWho 23 april 2011

    Jag gjorde hemmgjorda klubbor en gång på 90-talet de var jättegoda. Men jag hittar tyvärr inte receptet, men detta recept är nästan identiskt med mitt (om länken inte fungerar, skriv i min gästbok, jag sparade receptet i min dator): http://vegomums.com/recept.php?id=1077

  • chrkar 4 maj 2011

    Skrivet av lindquist27 den 23 apr 2011

    C-J här hemma var jätteledsen över att inte få gå påskgubbe.
    Vi vågar inte pga alla allergier han har.
    Ägg, mjölkprotein,Veteallergi, soja.
    Pga av vete så tål han inte vetestärkelse som finns i många glutenfria produkter, vilket vi tycker är helt katastrof att de har i det glutenfria. Glykossirap tål han inte, är jot på vetestärkelse och det finns i många isglassar, saft och dricka, dock inte i riktig äkta Coca Cola. Gå ejj med dessa billiga kopior.
    Nu till frågan:, Recept på godis till denna lilla kille.
    Vi har ätit oss trötta på hemgjorda chokladbollar.

  • The_mama97mia 4 maj 2011

    Hej, jag vet inte om detta blir helt fel, men går det att göra chokladdoppad frukt? Typ jordgubbar, ananas, hallon, björnbär, banan? Men det kanske inte finns ngn choklad att smälta som han tål?

  • chrkar 4 maj 2011

    Hej
    Du kan gå in på Dietistbyråns hemsida. Där är det massor av bra tips och recept. Har fått mycket hjälp därifrån.
    Lycka till :)

  • busan37 4 maj 2011

    www.allergimat.com är en toppensida med en massa recept för olika matallergier. Där finns även en dietist att ställa frågor till. Och ett forum som man kan läsa. Har varit jättebra för mig som är gluten och laktosintolerant (Y)

  • petrapack 8 maj 2011

    Ett tips för er som ätit er trötta på chokladbollar är att byta ut kakao mot kanel, men i mycket mindre mängd. Ni får prova er fram hur mycket som blir bra (är ju gott att smaka på smeten) men jag tror jag har haft i ca en tredjedel kanel jämfört med mängden kakao i receptet. Blir hur gott som helst! Är också gott att blanda i lite apelsinskal eller apelsinlikör i kanelbollarna.

  • BubBakar 9 maj 2011

    Jag bakade en mjuk kardemummakaka i helgen till en kille med ungefär samma allergier som din. Jag tyckte den smakade superbra! Något kompaktare än vanlig mjuk kaka (typ sockerkakstyp). Det här skall funka om han kan äta tytte mjöl eller leilas naturligt glutenfria mjöl.

    4 dl mjöl
    1 dl socker
    75 gram smör (jag använde milda laktosfritt)
    1 msk kardemumma
    2,5 tsk bakpulver
    2 dl rismjölk (havremjölk, laktosfri mjölk eller vatten)

    smula ihop smöret, mjölet, bakpulvret och sockret. Häll i vätskan och kardemumman. Rör om tills degen blir stickig. Häll i en sockerkaksform eller liknande och grädda i 30 minuter på 175 grader. Om man vill kan man ju ha glasyr på florsocker och vatten över.

  • Py 9 maj 2011

  • Amimarg 9 maj 2011

    Skrivet av Gnurf den 23 apr 2011

    "Glutenfria produkter"...är det plockgodis av geletyp alltså!?? Annars borde det ju funka med min favoritgodis WEBES Gelehallon....:p


    Fast det är väl glykos i dem? I de flesta gelegodisar tror jag...?

  • knyppeltanten 10 maj 2011

    Banan går att frysa med pinnar i, som glass. Kanske det går att doppa i chokladsås som man kokar av vatten, socker och kakao om det inte finns chokladkakor att smälta.
    Grillad banan med chokladsås. Ananas kan man också grilla, och det är gott med choklad till det också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.