Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godisfluff av grädde...

  • Frogprincess 19 oktober 2011

    Hej!!!
    Jag har gjort smeten till godisfluffsfyllning till en tårta av 60 gram algrens bilar och 3 dl grädde.
    Man ska ju vispa smeten till fluff när den kallnat i kylskåp över natten. Vad jag funderar över är att eftersom den är gjord av 3 dl grädde, som inte fick koka när jag smälte "bilarna", när jag nu vispar dessa är det risk att jag vispar dem för mycket så att det blir smör av det hela??? Eller har grädden blivit "avprogrammerad" eftersom man värmer den så bilarna kan smälta...
    Jag vill ju gärna ha en fluffig fyllning men inte smörkräm med algrens-bilar smak...

    MVH
    Nilla

  • Cassiopeya 19 oktober 2011

    Jag brukar göra min fluff med dumlekolor, brukar inte bli smör, men du borde nog vara försiktig. Vispade i min assistent en gång, och då går det så fort, enda gången det faktiskt blivit smör :(

  • husmusen88 20 oktober 2011

    Du kan vispa grädden till något smörliknande om du vispar för länge.
    Men vispar man för hand eller med elvisp så märks det ju fort när det är klart. En gång har jag vispat grädde till smör, och då var det med flit :)

  • Doggeliten 20 oktober 2011

    Hur gör man fluff ?, låter verkligen smarrigt...

  • Frogprincess 20 oktober 2011

    Tack för svaren, jag ska vara försiktig :-)

    Jag gör fluff på 3 dl vispgrädde och 60-70 gram godis. Har bara prövat "ahlgrens bilar" men det ska tydligen gå med tex zoo godis, dumlekola, japp...
    Jag värmer grädden på spisen, den får inte koka, och smälter bilarna (som jag klippt i små bitar för att det ska gå fort) i grädden. sen låter jag det kallna i kylskåp över natten och när jag ska fylla tårtan så vispar jag den och det blir fluff.
    Farligt gott :-)

  • Cassiopeya 20 oktober 2011

    Skrivet av Frogprincess den 20 okt 2011

    Tack för svaren, jag ska vara försiktig :-)

    Jag gör fluff på 3 dl vispgrädde och 60-70 gram godis. Har bara prövat "ahlgrens bilar" men det ska tydligen gå med tex zoo godis, dumlekola, japp...
    Jag värmer grädden på spisen, den får inte koka, och smälter bilarna (som jag klippt i små bitar för att det ska gå fort) i grädden. sen låter jag det kallna i kylskåp över natten och när jag ska fylla tårtan så vispar jag den och det blir fluff.
    Farligt gott :-)


    Det går med vilket godis som helst {lashes} Jag har gjort mest på dumle, då det ingår i detta fantastiska recept.

    Iskall dumlemarängtårta

    Vad ska du ha för tårtbotten?

  • Frogprincess 22 oktober 2011

    Hej Cassiopeya!

    Jag är så tråkig att jag faktiskt köpte en tårtbotten på ICA... deras egen.
    Har inte gjort så många tårtor i mitt liv, men de recepten på tårtbottnar som jag prövat har jag inte tyckt om... men jag undrar om det egentligen har handlat om själva recepten, funderar på om den bismak som jag upplever att mina tårtor fått kan bero på att jag använt ströbröd när jag smörat formen??? Ska pröva med enbart mjöl nästa gång... (Ska baka en vanlig sockerkaka på min braskamin i dag)

    Tack för receptet på dumlemarängtårtan, den ska jag testa nästa helg då vi ska ha gäster!!!

  • pleta 22 oktober 2011

    Prova After Eight Fluff mellan två chokladbottnar. Gott! <3

  • Cassiopeya 22 oktober 2011

    Skrivet av Frogprincess den 22 okt 2011

    Hej Cassiopeya!

    Jag är så tråkig att jag faktiskt köpte en tårtbotten på ICA... deras egen.
    Har inte gjort så många tårtor i mitt liv, men de recepten på tårtbottnar som jag prövat har jag inte tyckt om... men jag undrar om det egentligen har handlat om själva recepten, funderar på om den bismak som jag upplever att mina tårtor fått kan bero på att jag använt ströbröd när jag smörat formen??? Ska pröva med enbart mjöl nästa gång... (Ska baka en vanlig sockerkaka på min braskamin i dag)

    Tack för receptet på dumlemarängtårtan, den ska jag testa nästa helg då vi ska ha gäster!!!


    Man får vara tråkig! Bara man är lycklig \o/ Hellre tråkig och lycklig, än duktig och olycklig ;)

    Det kan vara svårt att få tårtbottnarna "fluffiga", köper också ibland. Brukar gå att beställa från konditori, kan jag rekommendera :)

    Har du testat att strö med kokos istället? Vet att många gillar det, och det funkar minst lika bra.

    Lycka till med sockerkaksbaket, låter spännande!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.