Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Göra marängtårta

  • sussisus 19 juni 2011

    Jag har 2 st marängbottnar, 2 st paket chokladmousse (en med crisp och med latte macchiato ), mellangrädde, kesella och vit choklad - kan man göra en tårta på dessa ingredienser?
    Funderade på om man kan blanda vispad mellangrädde, kesella och vit choklad och ha högst upp.

    Kan man förvara tårtan i frysen?
    Sen är det ju frågan om hur länge det tar att tina tårtan?

  • escarboucle 19 juni 2011

    Det går säkert!
    Jag hade blandat ihop chokladmoussen med crisp och skippat den med latte macciato (men det är bara för att jag personligen inte gillar sött kaffe och choklad ihop, dricker hellre kaffe till) och lagt det emellan bottnarna.

    vore bra om du hade en ägggula, för då hade jag smält chokladen, vispat ihop med äggulan(och helst lite cointreau eller liknande) och vänt ihop med den vispade grädden och lite av kesellan. Då har du en vit chokladmousse som du kan ha på och runt om, sen om du har kan du garnera med hallon eller jordgubbar.

    eller så vispar du bara grädden(kanske blandrar med kesella om du vill), brer den runt om och på tårtan, sen kan du hyvla chokladen och garnera med den!

    bara ett par tips från mig.. men använd din fantasi!

    det med frysning o så har jag tyvärr ingen aning om

    LYCKA TILL!

  • sussisus 19 juni 2011

    Jag har ägg hemma, så vit chokladmousse kan jag göra, tack för tipset!

  • Eery 19 juni 2011

    låter som om jag vill bjuda in mig på tårtkalas hos dig(L)

  • MB-67 19 juni 2011

    Till den där tårtan skulle jag ösa över med färska jordgubbar i mängder. Mumsigt! :-D

  • sussisus 19 juni 2011

    Jag har ett enkelt recept på hallonsås, kanske ska göra den till fast med jordgubbar? Och så färska gubbar till förstås.

  • The_mama97mia 19 juni 2011

    mums...
    jag är också lite osäker på hur det är att frysa mousse??
    Marängbottnar med vispad grädde emellan är ju klassiskt - typ dajmtårta

  • sussisus 20 juni 2011

    Får se hur det har gått, ska äta tårtan imorgon. Ska bli spännande (kanske borde ha en annan efterrätt "standby").

  • escarboucle 21 juni 2011

    ska bli spännande att höra hur det har gått! =)

  • sussisus 21 juni 2011

    Jättegott!
    Funkade hur bra som helst att frysa med maräng och chokladmousse.
    Hade dessutom ljummen jordgubbssås och färska jordgubbar till.

  • sussisus 21 juni 2011

    Jordgubbssåsen Jordgubbssås

  • sussisus 21 juni 2011

    Tårtan
    Fryst chokladmarängtårta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.