Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gott tårtrecept?

  • JessicaaA92 29 december 2008

    Hej!

    Vet ni några goda tårtor man kan bjuda på när det är något speciellt? Som en fin fest eller ja, ge en tårta till en kompis eller när någon fyller år?

    Skriv i så fall ner receptet här eller skriv vart jag kan hitta receptet!

    Tack på förhand :D

  • dennis1972 29 december 2008

    att göra goda tårtor är inte så svårt, använd en god hallonsylt som du lägger på den "bruna" sida av en köpt tårtbotten, därefter ett lager vaniljkräm, snåla inte på vaniljkrämen, nu på med nästa bottendel och nu grädde sötad med vaniljsocker å sedan på med sista bottendelen nu skall den "bruna" delen vara neråt mot grädden. Nu är tårtan god, men det är först då som de mer svåra kommer du vill ha en tårta som är fin, snygg, cool m.m. jag har gjort ganska många tårtor som du gärna få sno ideer av, du kan titta på dem på www.tarmakaren.se
    Lycka till.
    H/Dennis

  • lennali 29 december 2008

    Hej Jessica
    Här kommer ett förslag på en toppen tårtbotten, hög och fin.
    Ljus tårtbotten

    Och även ett förslag på tårtfyllning
    Tårtfyllning

  • The_mama97mia 29 december 2008

    bland det godaste jag vet i tårtväg är Pinnochiotårta, kärt barn har många namn o det heter också kalastårta med maräng. Finns massor med recept här på MK.
    Den är inte vacker men sagolikt god.
    (Y)

  • Okänd 29 december 2008

    Skrivet av mama97mia den 29 dec 2008

    bland det godaste jag vet i tårtväg är Pinnochiotårta, kärt barn har många namn o det heter också kalastårta med maräng. Finns massor med recept här på MK.
    Den är inte vacker men sagolikt god.
    (Y)


    Håller med dig, den är sagolikt god.....Även Rice Crispietårta är en favorit....Recept finns på MK.

  • ingegerdb 29 december 2008

    Min absoluta favorit Mayas nougattårta! ljuvlig!

  • Mellanbellan 29 december 2008

    Denna kanske passar
    Midvintertårta

  • MrsC 29 december 2008

    Sachertårta

  • MrsC 29 december 2008

    Black Devil´s Food Cake

  • LEDIVO 29 december 2008

    Här kommer ett par tips.
    Ett recept på en lättbakad och jättegod tårta.
    Du kan med hjälp av din fantasi dekorera den efter till vem eller av anledningen du gör den.
    Tårta á la Ann-Britt
    Skickar också med recept på marsipan. Då kan du göra prinsesstårta att dekorera hur du vill.
    Jag gjorde t ex en hockeyplan en gång till min hockeygrabb. Strödde florsocker på ofärgad marsipan för att föreställa is. Gjorde sedan linjerna av färgad marsipan. Mål, puck och en hockeyspelare gjorde jag av Käck lakrits.
    Marsipan

  • Amika 29 december 2008

    Norrskenstårta

    Den har fått sitt namn av de blanka skiftningar på ovansidan. Vacker och god! :)

    Vivis svamptårta

    Det är min farmors recept, den blir alltid luftig, hög och god. Svår att misslyckas med. :)
    Jag brukar skära den med en tunn metalltråd så det blir 3 delar, sen mosar jag hallon och blandar med lite socker. Så hallonröran fortfarande är syrlig. Sen häller jag ut hallonröra mellan lagrena och ställer in i kylen över natten. Hallonröran är ganska blöt och rinnig, men det gör bara tårtan extra saftig.
    Sen nästa dag så lyfter jag bort "locket" på tårtan och breder ut marsankräm och lägger sen locket på igen. :) Sen vispar jag grädde och krossar daim och har i. Det breder jag ut på och runt tårtan.
    Mycket uppskattad tårta de gånger jag gjort den.

  • SDMaya 30 december 2008

    Älskar denna tårta... :p:p Tack ingegerdb :D
    [recept] 19204[/recept]

    Men denna nyårsafton kommer jag göra en version på denna:
    [recept] 16766[/recept]
    Där finns redan en bild när jag dekorerade den till min dotters student fest.
    En kladdkaka behöver inte se tråkig ut! utan kan dekoreras på massor av sätt.:p
    Gott Nytt År alla!
    Kram Maya

  • pinglan_76 30 december 2008

    Skrivet av MrsC den 29 dec 2008

    Black Devil´s Food Cake


    Jag har bakat denna kaka många gånger, men jag väljer oftast att göra en brownebotten med valnötter i stället, dels för att de är lättare att göra en stor plåt och så tycker jag att den lite sega botten blir godare. men ganachen använder jag alltid. lätt att göra och mycke uppskattad.
    detta är en tårta jag gärna gör till nyår när man har många på besök.
    jag brukar skriva på tårtan med vit smält choklad "Gott Nytt År! samt måla fyrverkeri och hälla på silver kulor.

    rekomenderas starkt!!!

  • busan37 30 december 2008

    Jag gillar pinocchiotårta, tillsammans med citronkrämen som finns som recept på min sida. Mums

  • anluk 30 december 2008





  • MelleBandolo 30 december 2008

    Jag bakade en svingod choklad & marängtårta i sommras. Garnerade den med jordgubbar, man man skulle ju kunna ta något mer "vintrigt" eller lyxigt såhär vid nyår.

    Jag ska leta upp receptet och ladda upp det här på matklubben :)

    /melinda

  • MelleBandolo 30 december 2008

    Hittade receptet :)

    Chokladmarängtårta

  • ewalund 30 december 2008

    Ett recept på en god, lättgjord och inte alltför söt tårta är:
    3 köpta tårtbottnar.
    Fyllning 1: Köpt jordgubbssylt (den som finns i plastpåse passar bra) ca 1-1,5 cm tjockt lager
    Fyllning 2: Citronfromage i pulverform, ca 1,5-2 cm tjockt lager.
    Garnering: Vispad grädde t ex färska jordgubbar, physalis, strössel eller nåt annat som passar till jordgubbs- och citronsmak.

  • ingegerdb 31 december 2008

    Linzertårta kanske? Den blir väldigt vacker att se på :) Och god!
    Linzertårta

  • pia61 31 december 2008

    Här delar jag med mig av lite goda tårtor! (Y)

    Hallänningen
    Havrefrastårta
    Lilians glömda tårta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.