Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gravlaxsås och hovmästarsås!

  • Roskerstin 19 mars 2011

    Jag har 2 byttor kvar, en med gravlaxsås och en med hovmästarsås där datumet snart går ut. Behöver hjälp med recept där jag kan använda dessa såser. Inte bara till en macka med lax och sås. Tacksam för alla förslag.

  • margitkallgren 19 mars 2011

    Ta en burk hel matjessill låt rinna av på papper. Skär i bitar lägg upp på ett
    ovalt fat. Häll över gravlaxsås. Garnera med dill och gärna hårdkokt ägg.
    God smårätt- Knäckebröd och potatis är ju alltid gott till.
    Hoppas det smakar! Margit

  • The_mama97mia 19 mars 2011

    Jag har tyvärr inga särskilda recept, det där är ju lite speciella såser.
    Men min erfarenhet är att de håller MYCKET längre än bäst före datumet...

  • popik 20 mars 2011

    Vad är egentligen skillnaden på gravlaxsås och hovmästarsås? jag tycker de smakar likadant.

  • sikaal 20 mars 2011

    Skrivet av popik den 20 mar 2011


    Vad är egentligen skillnaden på gravlaxsås och hovmästarsås? jag tycker de smakar likadant.


    Namnet! Sedan finns det ju naturligtvis lite olika recept på såserna, men i princip är det samma.

  • sju 20 mars 2011

    Skrivet av margitkallgren den 19 mar 2011

    Ta en burk hel matjessill låt rinna av på papper. Skär i bitar lägg upp på ett
    ovalt fat. Häll över gravlaxsås. Garnera med dill och gärna hårdkokt ägg.
    God smårätt- Knäckebröd och potatis är ju alltid gott till.
    Hoppas det smakar! Margit

    Det där är jättegott, jag brukar göra en liknande röra på matjes till midsommar varje år. Ett annat tips är att göra en gubbröra baserad på ansjovis:

    4 hårdkokta ägg
    ½ burk ansjovisfilé (60 gram)
    ½ rödlök
    ½ deciliter gravlaxsås
    2 msk kaviar
    2 dl gräddfil
    ca 2 msk hackad gräslök

    Skala och hacka äggen grovt. Finhacka ansjovisen. Finhacka löken. Blanda gravlaxsås och kaviar med gräddfilen. Rör ner ägg, ansjovis och lök. Strö över gräslök.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.