Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grundrecept på vaniljglass.

  • MosterNettan 24 mars 2012

    Jag letar efter ett grundrecept för vaniljglass från Bonniers stora kokbok. I en upplaga från 1983 finns receptet på sidan 510.

    Jag har gjort glassen så många gånger att sidorna "kleggat" igen och kommer inte åt ingredienserna.

    Det ska bl a vara grädde, möjligtvis kaffegrädde, äggulor, vaniljstång i.

    Jag har googlat, sökt här på Matklubben och har hittat massor av recept men inte det jag söker.

    Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

  • Mistys 24 mars 2012

    4 port
    2 1/2 dl kaffegrädde
    4 äggulor
    socker efter smak
    smaktillsats - vanilj, frukt, rivet citronskal, kaffe

    Koka upp vaniljsstången i kaffegrädden, vispa i äggulorna får inte koka. Vispa tills blandningen svalnat. Häll upp i en form och rör runt ibland under frystiden.

  • MosterNettan 24 mars 2012

    YES Misty, du är en ängel. Tack!!!

    {kiss}

  • Roskerstin 24 mars 2012

    Hej, jag har 2002 års utgåva av kokboken och där finns två olika recept. Det ena är Lyxig vaniljglass: 1 gelatinblad, 1 vaniljstång, 2 1/2 dl vispgrädde, 2 1/2 mjölk, 1 msk honung el glykos, 6 äggulor, 1 1/4 dl socker. Det andra är: Vaniljglass: 3 dl mjölk, 1 dl vispgrädde, 1 dl strösocker, 4 äggulor, 1 tsk vaniljsocker. Vet inte om det är något av dessa, men här kommer dom i alla fall. M V H Kerstin

  • Mistys 24 mars 2012

    Min bok är från 1984. Receptet fanns på sid 510.
    Är det ett bra recept på glass..... MosterNettan??

  • MosterNettan 24 mars 2012

    Tack Kerstin, jag ska spara dom!!!
    Misty, jag tycker det är jättebra, och snabbt. Det gäller att komma ihåg att röra ibland. Vi kallar glassen för Greta-glass efter en äldre "släkt med släkting".
    Jag serverar med hallon och gärna ett flarn eller rån till.

  • Kattmat 24 mars 2012

    Jag har receptet!
    2½ dl kaffegrädde
    4 äggulor
    socker efter smak
    smaktillsats - exempelvis vanilj, frukt, kakao, rivet citronskal, kaffe
    Hur det ska tillagas behöver jag förmodligen inte skriva, eller hur?
    Lycka till!

  • MosterNettan 25 mars 2012

    Matklubben är fantasktisk, tack alla för hjälpen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.