Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Guldbakelser

  • Penne 31 mars 2010

    I senaste Buffé hittade jag det här receptet. Tror i att man kan göra dessa bakelser dagen innan och förvara i kylen, eller tror ni att de blir sega och blöta och tråkiga då? Borde väl vara som en vanlig paj som går bra att äta dagen efter?

    PAJDEG
    100 g smör
    3 dl vetemjöl
    1 1/2 msk vatten

    FYLLNING OCH SÅS
    100 g mandelmassa
    75 g smör
    1 dl vetemjöl
    2 msk socker
    1/2 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk bakpulver
    2 1/2 dl kesella vanilj
    1 ägg
    500 g hjortron (2 paket frysta, tinade)
    1 msk florsocker
    vispgrädde till servering
    Guldbakelser, modern landskapsrätt från Ångermanland

    Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

    Gör så här
    1. Pajdeg: Skär smöret i tärningar och nyp ihop med mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Dela degen i 14 bitar och tryck ut i små aluminiumformar. Ställ formarna i kylen ca 30 minuter.
    2. Fyllning: Riv mandelmassan grovt. Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver och mandelmassa. Fördela smeten jämnt i formarna.
    3. Sätt ugnen på 175°C.
    4. Värm kesella och ägg i en kastrull och tillsätt 250 g hjortron (låt dem rinna av om de varit frysta). Toppa formarna med detta.
    5. Ställ formarna på en plåt och grädda mitt i ugnen ca 40 minuter. Låt bakelserna svalna.
    6. Sås: Passera 125 g hjortron (1/2 paket) genom en finmaskig sil. Blanda med florsocker.
    7. Garnera bakelserna med resten av hjortronen och servera med såsen. Lite vispad grädde och ett citronmelissblad skänker extra glans till denna guldbakelse.

  • Gnurf 31 mars 2010

    Låter gott Penne, det funkar nog bra. Låter som någon hybrid av norrländsk mazarin-ostkaka :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.