Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hallå alla bakkunniga

  • farmoringer 7 september 2008

    När det står att man ska lösa upp jästen i ljummet vatten, hur varmt är det då? Och tar man det direkt ur kranen eller ska man ljumma det i gryta på spisen?
    Tacksam för svar..

  • tantdrake 7 september 2008

    Nä, huga!!! Inte ur kran. Värm degvätskan (vatten/mjölk) till 37 grader =) ljummet.

  • zonale 7 september 2008

    Jag brukar ljumma vattnet på spisen, känns mer hygieniskt så, men vet inte hur det egentligen förhåller sig. Eftersom jag oftast tillsätter gryn och kross av olika slag så skållar jag dem med kokhett vatten först och låter det svalna till ca 37 grader = ljummet.:)

  • farmoringer 7 september 2008

    Så ljummet är 37 grader? Det visste jag inte. Men tack, då vet jag nu...Då kan jag sätta i gång...(Y)

  • busan37 7 september 2008

    Man ska aldrig använda varmt vatten ur kranen till matlagning eller bakning, det innehåller en massa metaller som kommer från ledningarna

  • Ernst76 7 september 2008

    "Det kommunala dricksvattnet är kontrollerat av leverantören som kallvatten. Det varma kranvattnet räknas inte som dricksvatten och kontrolleras därför inte. Varmvattnet ska
    inte användas som dryck eller till matlagning."

  • farmoringer 8 september 2008

    Nu en annan fråga....Om det står att det blir fyra limpor men jag vill bara ha två. Är det bara att halvera receptet rätt av då?

  • zonale 8 september 2008

    Såklart att du måste kunna halvera receptet.:) Börjar bli nyfiken på vad det är för bröd du gör??

  • busan37 8 september 2008

    Jag brukar bara halvera utan problem

  • farmoringer 8 september 2008

    I går satte jag surdeg. Men nu börjar jag leta bland andra recept. Men jag vill inte ha så mycket av en sort. Vill ha många sorter men inte så mycket av varje. Annars får jag aldrig baka en ny sort igen...

  • ankianka 8 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

    Så ljummet är 37 grader? Det visste jag inte. Men tack, då vet jag nu...Då kan jag sätta i gång...(Y)

    Förlåt att jag säger det, men 52 år o inte vet det!!:o

  • zonale 8 september 2008

    Matbröd brukar gå åt fort, åtminstone i det här huset. Bakar oftast på 0,5 l degvätska nu när vi bara är 2 i hushållet. Visst är det roligt att testa nya sorter, farmoringer. det finns bara alltför många jag vill prova:)

  • azlan_lena 8 september 2008

    Värm kall vattnet i micron ,
    man behöver inte ta vatten du kan ta lite mjölk .... Lycka till

  • farmoringer 8 september 2008

    Skrivet av hubert06 den 8 sep 2008

    Matbröd brukar gå åt fort, åtminstone i det här huset. Bakar oftast på 0,5 l degvätska nu när vi bara är 2 i hushållet. Visst är det roligt att testa nya sorter, farmoringer. det finns bara alltför många jag vill prova:)


    Här går det inte så fort åt. Bara jag som äter inte gubben. men jag vill bara testa mera och mera och mera...

  • farmoringer 8 september 2008

    Skrivet av ankianka den 8 sep 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

    Så ljummet är 37 grader? Det visste jag inte. Men tack, då vet jag nu...Då kan jag sätta i gång...(Y)

    Förlåt att jag säger det, men 52 år o inte vet det!!:o


    Ja kan du tänka dig..Jag visste inte det. Åh så hemskt.. Så gammal som jag är borde jag ju veta detta...Fy på mig...

  • Smulpajen 8 september 2008

    Skrivet av azlan_lena den 8 sep 2008

    Värm kall vattnet i micron ,
    man behöver inte ta vatten du kan ta lite mjölk .... Lycka till

    Inte mjölk till surdeg väl? Det skulle jag aldrig göra:'(

  • Smulpajen 8 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 8 sep 2008

    Skrivet av ankianka den 8 sep 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

    Så ljummet är 37 grader? Det visste jag inte. Men tack, då vet jag nu...Då kan jag sätta i gång...(Y)

    Förlåt att jag säger det, men 52 år o inte vet det!!:o


    Ja kan du tänka dig..Jag visste inte det. Åh så hemskt.. Så gammal som jag är borde jag ju veta detta...Fy på mig...

    Ja du, farmoringer! Ibland får man konstiga påhopp:o Tur att det finns människor som kan allt...Förresten vad är det som säger att ljummet är just 37º och inte 30º????

  • anluk 8 september 2008

    Man kan inte kunna allt Farmoringer. Det är väl därför vi skall kunna skriva frågor här om vad som helst och framförallt VÅGA fråga "dumma" frågor utan att få spydigheter om vår okunnighet tillbaka.

  • bakakaka 8 september 2008

    Skrivet av ankianka den 8 sep 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

    Så ljummet är 37 grader? Det visste jag inte. Men tack, då vet jag nu...Då kan jag sätta i gång...(Y)

    Förlåt att jag säger det, men 52 år o inte vet det!!:o


    Tänk, 50 år och kommer med ett sådant dumt inlägg.(N)

  • Annras 8 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 8 sep 2008

    Skrivet av farmoringer den 8 sep 2008

    Skrivet av ankianka den 8 sep 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

    Så ljummet är 37 grader? Det visste jag inte. Men tack, då vet jag nu...Då kan jag sätta i gång...(Y)

    Förlåt att jag säger det, men 52 år o inte vet det!!:o


    Ja kan du tänka dig..Jag visste inte det. Åh så hemskt.. Så gammal som jag är borde jag ju veta detta...Fy på mig...

    Ja du, farmoringer! Ibland får man konstiga påhopp:o Tur att det finns människor som kan allt...Förresten vad är det som säger att ljummet är just 37º och inte 30º????


    Ja, här får man vara hårdhudad, farmoringer! Taskiga påhopp får man av duktiga människor, eller hur?
    Betr ljummet vatten = 37º, så har jag alltid fått lära mig att jästen ska röras ut i fingervarmt vatten, inte ljummet. För mig är ljummet vatten betydligt svalare.
    Lycka till med brödet, farmoringer! (Y)(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.