Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hallå alla bakkunniga

  • kawaii13 8 september 2008

    jag går på livsmedelsprogrammet och bakar 3 gånger i veckan och vi tar alltid vattnet direkt från kranen till alla våra degar

  • ankianka 8 september 2008

    Fast nu tycker jag det vart påhopp, det var en liten undran..inte ett dugg illa menat.

  • Smulpajen 8 september 2008

    Hoppas du lyckas med bröden Farmoringer:p Själv rör jag för det mesta ut jästen i kallt vatten till surdeg. Så det är ingen "ko på isen" om du inte har ljummet. Surdeg mår bäst av kallt vatten! (Y)

  • Smulpajen 8 september 2008

    Skrivet av ankianka den 8 sep 2008

    Fast nu tycker jag det vart påhopp, det var en liten undran..inte ett dugg illa menat.

    Nog tycker jag det var en konstig undran när man måste påpeka folks ålder(N) Man är aldrig för gammal för att lära. Att bjuda på lite ödmjukhet kostar så lite...

  • segerwitch 8 september 2008

    Skrivet av ankianka den 8 sep 2008

    Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

    Så ljummet är 37 grader? Det visste jag inte. Men tack, då vet jag nu...Då kan jag sätta i gång...(Y)

    Förlåt att jag säger det, men 52 år o inte vet det!!:o


    :@Men Hallå! vad är det du sysslar med??Jag är 64 år och har inte varit intresserad av bakning fören nu! Jag är så glad att jag har ett par bakduktiga vänner som jag kan ställa dumma frågor till! utan att bli påhoppad, kan du ALLT? det är ju därför vi har " matprat "(N)

    :DTill farmoringer, lycka till med baket, jag har gjort många tabbar när jag bakar, har ju inte varit så intresserad fören nu!(Y)(Y)

  • irko 8 september 2008

    Man ska aldrig sluta att förundras över människor som kan allt och vet allt! :'(
    Jag håller med smulpajen, lite nej förresten mycket ödmjukhet behövs!
    Lycka till med baket farmoringer(Y)

  • tantdrake 8 september 2008

    :o vart kan vi annars vända oss med alla frågor? Om inte hit? Hittar inte tråden Dagens Ros men den borde vi alla få (L) För att vi bryr oss.....:D

  • bakakaka 8 september 2008

    Skrivet av ankianka den 8 sep 2008

    Fast nu tycker jag det vart påhopp, det var en liten undran..inte ett dugg illa menat.


    Vaddå en liten undran? Det stod ju klart och tydligt att farmoringer inte visste det, så det behövde du väl inte undra över. (N)

  • bakakaka 8 september 2008

    Lycka till med brödet farmoringer. Skriv gärna igen om det är något du undrar över. Det är ju det som är så bra med matklubben, att de flesta hjälper till när dom kan. (Y)(Y)

  • Bonie87 8 september 2008

    Skrivet av Ernst76 den 7 sep 2008

    "Det kommunala dricksvattnet är kontrollerat av leverantören som kallvatten. Det varma kranvattnet räknas inte som dricksvatten och kontrolleras därför inte. Varmvattnet ska
    inte användas som dryck eller till matlagning."


    varmt eller ljummet kranvatten innehåller dessutom mer koppar än kallt. Koppar skadar kroppen, tänk på de ni som regelbundet användander varmt/hett kranvatten!

    // Nikki

  • festmaten 8 september 2008

    Använd aldrig varmt kranvatten till välling till era barn!!!!
    varmvattnet innehåller koppar som ni andra skrivet, och dessutom ganska mycket bakterier. Kan framkalla kräkningar hos dem som har känslig mage:'(

    farmoringer!! kan du vara snäll och länka in ditt recept här???
    jag är väldigt dålig på att baka matbröd, ja baka överhuvudtaget. Men efter att jag blev medlem här så hat intresset väckts så smått. Jag kanske kan prova ditt recept!!!

  • festmaten 8 september 2008

    Tryckfelsnisse igen!!!!:@

    hat intresse ??? = har

  • Cekt 8 september 2008

    Som nån här skrev så tycker jag också att man ska använda fingervarm, brukar ta lillfingret - tycker att jag känner bäst med det. Det ska liksom inte kännas varken varmt eller kallt. Det blir nog inte exakt 37 grader men mina degar jäser nästan alltid alldeles utmärkt! Och det är så skönt att ha en så enkel referens.

  • farmoringer 8 september 2008

    Jag hittade det här på matklubben det jag har gjort idag. Länkade på "Vad bakade du senast.".

    Men kommer här också då..

    Fiberbröd i långpanna

    Men sen satte jag en surdeg som var begynnelsen på den här tråden eftersom det skulle vara ljummet vatten och det hittade jag i en kokbok som jag hade. Var en surdeg med jäst så det skulle gå lite snabbare. På det ska jag baka nåt som heter " Hampus bullar" som också finns här på matklubben. Men det har jag inte numret på just nu. Det ska jag baka på onsdag hade jag tänkt.
    Ja, jag hade då varit jättedålig på att baka innan, speciellt med jäst, bara dödbakt. Men sen har jag frågat mig fram här och det finns som tur är jättemånga som kan och vill delge sin kunskap när det gäller bakning, Så jag börjar mer och mer fatta galoppen när det gäller matbröd.....
    Tack alla ni som ger tips..(Y) (L)

  • jas65 8 september 2008

    Jag rör alltid ut färsk jäst med ljummet vattenoch för mig är det ca 37 grader känner med lillfingret för degar som skall jäsa ca 45 50 minuter. Men gör man en surdeg som skall förvaras över natten eller någon dag till så går det utmärkt att lösa den kall. Att använda kranvatten till bakning är inte att rekomendera tycker jag pgr av koppar som löses upp och andra bakterier i vattenledningen. Att degen får jäsa en längre tid ger ett hållfastigare bröd.
    Man kan även skålla mjölet, men då måste degen svalna innan man tillsätter jästen för annar så dör jästsvamparna. Det är i torrjäst man har en högre temperatur vid jäsningen.
    Mvh
    Höfta på ni med degar olika temperaturer och jäsningar i olika tider och testa er fram.
    Anders

  • Chillfors 8 september 2008

    Med tanke på jäsningen för brödet så är väl 37grader det man brukar säga, men det är ju inte exakt så på graden.
    Det är väl mest att det inte ska vara så mycket varmare, för då dör jästkulturen, men att jäsningen går fortare om vattnet är lite varmare än om man tar kallt.
    Har jag hört iallafall :)
    Så som ni säger, det funkar ju lika bra att bara känna med ett finger, (eller hälla lite av vattnet på handleden, där man också har väldigt bra känsel) och om det inte känns Varmt så är det nog bra :)

  • 2mammamu 9 september 2008

    :)Hej!
    Du ska inte lösa upp jästen i 37 gradigt varmt vatten,
    för om det blir över 30 grader så kan det smaka
    jäst åt ditt bröd.

    För om du tillsätter kall vätska och knådar i maskin/degblandare ex 15 minuter så kommer du upp
    i en ganska hög temperatur, du kan prova själv med en termometer idalisk degtemperatur är mellan 24 och 28 grader.

    När du ska värma degvätskan till 37 grader är när du ska arbeta degen för hand, annars inte, och att arbeta en deg för hand tar ca 20-30 minuter för att den ska bli elastisk.

    Så låt aldrig degen bli varmare än 28 grader.

    Lycka till med ditt bakande

  • chre 9 september 2008

    Hej! Har läst lite här på tråden om att halvera recept och så... Vill bara ge ett enkelt tips: Om man vill göra en liiiiiten sats bröd och behöver dela ett jästpaket så dela jästkuben på diagonalen så får du garanterat två lika stora delar! :)

  • cecland 9 september 2008

    Jag brukar koka vattnet i vattenkokare (ibland bara halvvägs, om jag kommer ihåg att stänga av den). Sen brukar jag blanda ut det med kallt vatten från kranen. Det är ju så tråkigt att vänta på att det svalnar...

  • gunillaz6 9 september 2008

    (Y)Smått och gott att tänka på
    -gärna svalare degvätska, slipper jästsmak
    -dela jästkuben på diagonalen
    Ja, man blir aldrig för gammal för att lära sig ngt nytt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.