Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hallon. Vad gör jag?

  • 123Linnea 30 juli 2012

    Har en liter hallon, nästan. Gillar mest otillagade hallon - alltså, som inte kokats eller varit i ugnen.

    Vad skulle du gjort för gott av dem?

  • Amika 30 juli 2012

    Jag hade ätit dem med frö och nöt müsli på vaniljyoghurt.

    Eller om jag skulle göra någon form av efterrätt..
    Jag hade gjort ett pajskal och fyllt det med en god hemgjord vaniljkräm och sedan toppat med hallonen.
    Eller så hade jag bakat en marängbotten med rice crispries i och blandat lemoncurd och vispad grädde och haft mellan och överst för att sedan toppa med hallonen. :)

  • The_mama97mia 30 juli 2012

    Mums... HÅller med Amika om marängbotten där, o sen vispad grädde...

  • 123Linnea 30 juli 2012

    Jag har en köpemarängbotten hemma. Kan jag göra något med den?

  • Cassiopeya 30 juli 2012

    Absolut! Använd din färdiga marängbotten och gör som Amika föreslog:) Eller använd vanlig grädde, eller grädde blandad med vaniljkräm/sås sk glasskräm. Är oxå gott att blanda grädden med diverse chokladkross typ dajm eller vanlig choklad. Vi äter oftast hallonen naturella från busken, men glass är ju oxå gott till. Eller varför inte göra "fuskhallonglass"? Vispa vaniljglass fluffig och blanda i hallonen. Ät och njut! <3

  • Cassiopeya 30 juli 2012

    Receptet på glasskräm

    Glasskräm

  • i80k04a 30 juli 2012

    vispa 3dl grädde löst, blanda i 1dl florsocker och 300 g hallon..Vispa lite till så hallonen går sönder. ( funkar även med frysta). bred ut över en färdig marängbotten och in i frysen.. Fantastiskt god till kaffet.. Låt stå ett tag framme innan servering så det hinner mjukna lite när du ska skära..

  • svengelsk 30 juli 2012

    Rör ihop färskost, kvark phildelphia el likn, och socker, vänd ner vispad grädde och hallon. För en lite mera komplicerad version tillsätt gelatin och låt det stelna.

  • sju 31 juli 2012

    Hallon och mango är gott ihop i en smoothie...

    1/2 dl frysta hallon
    1/2 dl fryst mango
    1 1/2 dl Mild yoghurt honung

    Mixa och häll upp!

  • leenakarlsson 31 juli 2012

    Skrivet av 123Linnea den 30 jul 2012

    Har en liter hallon, nästan. Gillar mest otillagade hallon - alltså, som inte kokats eller varit i ugnen.

    Vad skulle du gjort för gott av dem?


    paj eller krossat dem o lagt dem i en tårta

    gjort våfflor sen grädde o hallonen till

  • elleave 31 juli 2012

    Gör en smuldeg och strö ut på en plåt, grädda tills allt är gyllenbrunt.
    Hacka över när det svalnat så du får smulor.

    Servera med grädde, vaniljvisp eller glass och hallonen (eller andra bär och frukter)

  • Mellanbellan 31 juli 2012

    Åt denna paj ikväll och den vill jag definitivt ha fler gånger. Jättegod
    Hallonpaj med knaprigt täcke

  • Saranna 1 augusti 2012

    Om du nu har hemma färdiga marängbotten så varför inte slänga ihop en palova med typ grädde (eller turkisk youghurt maksatt med vanilj...) lemon curd (eller nån annan citron kräm) och färska hallon på?
    Enda problemet är ju att den bör ätas ganska snabbt förän margängbottnet mjuknar

  • rosatalo 2 augusti 2012

    Jag skulle helt enkelt bara lägga lite hallon i en skål, strö över lite råströsocker, vispa lite grädde och klicka på. Sätta mig i hammocken och njuta. Hallon är så goda i sig så de behöver inte annat. Eller kanske med lite äkta vaniljglass, enkelt ska det vara.

  • 123Linnea 7 augusti 2012

    Har provat lite av varje. Nu tänker jag gå och prova ditt förslag, Elleave.men med glass bara. För hallonen är mer eller mindre slut!

    Tack alla!

  • svengelsk 7 augusti 2012

    HallonmolnSommarpudding
    Mina favoriter bland bärrecepten.

  • lillawe 7 augusti 2012

    Jag skulle ha köpt en god vinäger, lagt ner hallonen, sedan efter några veckor använt mig den till sallad.
    Gott! Och den hallonmängden i en vinäger räcker väldigt länge.

    Eller varför inte stoppa ned bären i en 75 cl flaska med Konjak. Konjaks mängden ska bara täcka bären.
    Låt stå fram till emot jul. Gör sedan en sockerlag eller köp en färdig blandad essesns. Du har sedan en god likör till Jul eller Nyår.{party}

  • gladavmat 8 augusti 2012

    Hallonlikör, så got!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.