Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hallonfyllning till tårta

  • varecia 12 juli 2010

    Jag ska baka en tårta till min systers möhippa. Jag tänkte då att den ska vara rosa :)

    Så, därför vill jag gärna göra en hallontårta. Den kommer att bli ganska enkel med sockerkaksbottnar, någon hallonfyllning och rosa frosting. Den måste dessutom stå över natten eftersom vi ska överaska henne med tårta på sängen på morgonen.

    Min fundering är nu över fyllningen. En gång blandade jag frysta hallon med vispad grädde, lade ihop tårtan och in i kylen. På bara ett par timmar blev allt en härlig hallonsoppa istället. Inte riktigt vad jag tänkt mig. S¨nu undrar jag: Om jag blandar vispad grädde med färska hallon, funkar det, eller borde jag ha någon annan typ av fyllning i tårtan?

    Tacksam för alla tips i detta ämne.

  • Lenkan 12 juli 2010

    Gör en riktig hallonmousse istället med gelatin, den blir mer hållbar och dessutom blir tårtan högre.

    Hallonmousse (till en tårta):

    400 g hallon
    3 dl grädde
    4 gelatinblad
    1 dl socker
    1 dl vatten

    Tina hallonen, lägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa sedan grädden ganska så hårt. Blanda socker och vatten i en kastrull, värm tills allt socker lösts upp. Vrid ur gelatinbladen och låt de smälta i sockerlagen, rör i detta i de tinade hallonen. Vänd försiktigt i hallonen i den vispade grädden. Låt detta stå i kylen minst 30 minuter innan du fyller tårtan.

  • vitchokladkaka 13 juli 2010

    jag gjorde en gudomlig hallon mousse, jag sökte på bärmousse här på matklubben och fick fram ett recept som man kan göra med både hallon och blåbär:) det var som sagt gudomlig(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.