Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hallonpaj med hyvlat smör?

  • moagranath 10 augusti 2010

    åt för många år sedan en god hallonpaj där man strödde över mjöl, socker osv över hallonen direkt i formen och sen hyvlade smör över så att det blev lite knaprigt. hittar inget sånt recept nu och skulle bli jätteglad om nån har något sådant, även andra bär går ju bra så klart!

  • Eery 10 augusti 2010

    låter som ett "höftrecept".. jag brukar göra på samma sätt ibland oavsett fyllning oftast äpple eller rabarber sen skjuts in i ugnen på 200 till 225 grader tills den fått färg.

    Brukar dock ha havregryn också och kunde jag skulle jag ha i kokos och eller andra hackade nötter{eat}

  • Amika 10 augusti 2010

    Jag tycker det låter som den här fast med hallon istället för rabarber. :)

    Vivis rabarberpaj

  • The_mama97mia 10 augusti 2010

    Jaaaaaaaaaaaa... jag utgick från AMikas recept i veckan, har också minne av en sån kaka med hallon i, du kan ha vilken frukt/bär du vill, knepet är hyvlat smör och pärlsocker på toppen. Och inget bakpulver i smeten.
    (Y)

  • mariaengstrom 10 augusti 2010

    Jag brukar göra en persikopaj med hallon på liknande sätt. Först lägger jag persikor från burk, skivade, tillsammans med hallon i en pajform. Sen smular jag över lite digestivekex, man kan nog utesluta dessa eller byta ut mot bragokex. Blandar lika delar socker och mjöl, ca 1½dl av varje och fördelar ovan på kexen. Sen hyvlar jag smör ovanpå så att det täcker.

    Gräddar och låter svalna, blir superknaprigt och gott!

  • The_mama97mia 10 augusti 2010

    Bra tips, jag har alltid digestivekex hemma, har funderat på om man inte kan ha dom som smul på frukt och bärpajer?

  • 123Linnea 10 augusti 2010

    Jag tror att du menar något annat, eftersom du skriver att man häller på mjöl direkt i formen. Sandstorm har jag för mig att det kallas - fast då var det nog med skorpsmulor förresten...

    I alla fall bjöd min kompis mej på äppelkaka som var oerhört lätt. Äpplen i botten, blanda mjöl o socker - hälften av varje - o så skjuts in i ugnen. Borde funka på hallon med.

  • Roskerstin 10 augusti 2010

    Jag höftade till med en hallonpaj härom kvällen som blev jättegod. Hallon i botten, strödde socker över, sedan blandade jag lika delar havregryn, kokos och vetemjöl och smulade över, sist hyvlade jag smör över och gräddade i 225 ca 15-20 min. Den blev super!

  • 123Linnea 10 augusti 2010

    Skrivet av 123Linnea den 10 aug 2010

    Jag tror att du menar något annat, eftersom du skriver att man häller på mjöl direkt i formen. Sandstorm har jag för mig att det kallas - fast då var det nog med skorpsmulor förresten...

    I alla fall bjöd min kompis mej på äppelkaka som var oerhört lätt. Äpplen i botten, blanda mjöl o socker - hälften av varje - o så skjuts in i ugnen. Borde funka på hallon med.


    smör på först

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.