Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hallonsylt

  • Helga44 19 december 2013

    Jag ska koka hallonsylt av mina frysta hallon. Jag ska använda sylten i en julkaka så den får absolut inte bli rinning. Hur gör jag då? Frysta bär brukar ju knappt gå att göra sylt av p g a all saft!

    Tacksam för tips

    Helga44

  • husmusen88 19 december 2013

    Det går ju att tjocka på den med lite potatismjöl! Men har du för mycket så får du hallonkräm istället. Gelantin gör den oxå tjockare, typ marmeladig.
    Kanske inte gör något om du ska ha den till bakning?

  • svengelsk 19 december 2013

    Min franska väninna gör sylt på det här viset, och jag gjorde jättegod sylt på svarta vinbär och frusna hallon.
    Koka bären rätt länge 30min-1 tim beroende på hur mycket saft de har. Väg massan och tag 700g socker per kg sylt och koka ytterligare 15 min. Det tog emot att koka bären så länge, men sylten blev jättegod, inte så söt som engelsk sylt och fastare än svensk.

  • annapatrik 20 december 2013

    Du kan också låta bären rinna av innan du gör sylt, saften som "blir över" kan du använda till halloncurd, supergott att ha i tartletter eller på rostad macka som lite morgonlyx.

    http://yrhattans.wordpress.com/

  • flabban 20 december 2013

    Jag använder syltsocker när jag kokar sylt och det blir alltid bra. Mina mått är dubbelt så mycket bär som socker, men allt är ju en smaksak, beroende på hur pass söt man vill ha sylten.

  • rosatalo 20 december 2013

    Jag har gjort sylt på frysta bär många gånger. Det har aldrig blivit rinnigt. Jag tinar upp bären först i ett durkslag som hänger över diskhon, och följer sedan anvisningarna på syltsockerförpackningen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.