Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

halv sats av vetedeg, hur lång bearbetning i assistenten?

  • fina21 23 januari 2012

    Hej!
    Om jag tar en halv sats deg: 250g mjölk 75g smör 425g mjöl etc. hur länge kan jag bearbeta degen?

    Mvh Fina

  • Amika 23 januari 2012

    Om du ska baka bullar av det så kör ihop det bara tills det är en slät deg. Men jag har fått lära mig att vid bullbak så ska man köra degen så kort tid som möjligt.
    Ska du baka bröd av det så ska du dock köra degen i maskinen i minst 8 minuter. 8-15 minuter, för att degen ska frigöra gluten, som gör brödet högre och luftigare. Degen blir lite seg av det.

    mvh
    Jonna

  • fina21 24 januari 2012

    tack för svaret...men bagarna bearbetar sina vetedegar också...det gäller inte bara matbröd :)

  • Amika 24 januari 2012

    Då skulle jag köra den lika länge som en matbröds deg. :)

    Det var min mormors syster som var konditor på 40 och 50 talet som lärde mig att man bara skulle köra ihop degen så snabbt som möjligt till bullar. :) Hon sa att den blev tung annars och lättare blev kompakt. :) Men det har säkert ändrats. :)

  • rostok 2 februari 2012

    hej, jag använder al tid vetemjöl special, helst ekologiskt och så kör jag degen lång tid, ca 15-20 minuter i maskinen när jag bakar bullar. Det är ju viktigt att glutentrådarna bildas, då blir degen lätt och fluffig. Jag tar också i kall degvätska, har smöret rumstempererat, alltså inte smält samt tar bara ½ av den mängd jäst som brukar stå i recepten. Får jättefluffiga och goda bullar.

  • svengelsk 2 februari 2012

    Jag gör alltid bulldegen i bakmaskinen. Tar lång tid, men den sköter sig själv och blir lätthanterlig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.