Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Har vi någon ägare till Happy Cooking recepthäfte?

  • Lillafrida 5 april 2010

    För hundra år sedan när jag gick i högstadiet (1998 ) delades det ut ett recepthäfte som jag tror kom från Arla. mitt exemplar har spårlöst försvunnit. :'(

    Vi kallade det glatt Happy Hooking, och jag undrar om någon vänlig själ möjligtvis har ett sådant kvar?

    Det jag är ute efter är ett recept som antagligen hette Negerbollar på den tiden det begav sig. Den varianten som fanns däri är tamejfan de godaste vad-du-nu-vill-kalla-dem-bollar jag har ätit!

  • jimboz 5 april 2010

    Hej ! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med något häfte men jag sökte på dessa bollar och hittade några stycken..
    http://www.arla.se/Default____15931.aspx?query=chokladbollar

  • NeroAnima 5 april 2010

    Jag gick på högstadiet under samma tid och kommer ihåg att vi fick ett häfte med, jag har till och med kvar det.

    Min broschyr är det inte utgiven av Arla utan från Mjölkfrämjandet, jag undrar dock om det inte kan vara samma häfte. Du kommer inte ihåg hur det ser ut och vilka andra recept som fanns med?

    Hur som haver, så finns det ett recept på chokladbollar i häftet som jag har, du kan ju testa och se om det kanske är samma.

    Chokladbollar (40st)
    75 g smör
    1 ½ dl socker
    1 msk vanillinsocker
    4 dl havregryn
    2 msk kakao
    3 msk kallt kaffe
    kokosflingor eller pärlsocker



    1. Rör smör, socker och vanillinsocker till en kräm
    2. Blanda ner havregryn, kakao och kaffe
    3. Forma till runda bollar
    4. Rulla bollarna i kokosflingor eller pärlsocker
    5. Lägg dem att stelna, helst i kylskåp


    Edit: Jag kom precis på att jag tror nog att mitt häfte heter "Happy Cooking", framsidan har ramlade av för några år sen efter många års trogen tjänst. Haha.

  • Lillafrida 5 april 2010

    Tusen Tack, det är säkert samma recept, jag har aldrig smakat godare bollar! När jag har bjudit på dom har jag gjort några gigantiskt stora (5-6 cm diameter) och några pyttesmå, det blir supergulligt brevid varann.

    Det är möjligt att haftet var från mjölkfrämjandet, jag kommer ihåg att det var massa jämförelser mellan grädde med olika fetthalt typ. På nån sida kunde man göra samma sås med tre olika recept vatten-mjölk eller grädde, så ungarna skulle få nån uppfattning om hur fett fettet i maten egentligen är.

    På framsidan var det vitt uppe och nere och en kille i kockmössa som vispade nåt i en bunke med gul bakgrund.

  • NeroAnima 5 april 2010

    Jag är nog ganska så säker på att det är samma häfte nu, fast min framsida är borta :-P Om det är fler recept från häftet som du är ntresserad utav så är det bara att höra av sig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.