Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Havretårta med kolasås

  • ImaOlsson 16 mars 2010

    Hade förr ett recept på just "havretårta med kolasås", men det är nu borttappat.... Är det någon som känner igen det? Tårtan är gjord på 3 st havrebottnar, som är tunna och frasiga, lite som havreflarn. Mellan dessa är det en fyllning med bland annat banan och grädde, och det hela är toppat med enseeeeg kolasås. Någon som sitter inne med ett recept? Eller som kanske har bra recept på tårtbottnar, banankräm och kolasås för sig :-)

    Mvh

  • Linlock 16 mars 2010

    Hoppas nån har recept. Det låter dödligt gott...{eat}

  • mattant41 16 mars 2010

    Har inget recept men det låter väldigt gott.

  • Amika 16 mars 2010

    6-8 portioner 200 gr 10 min.
    Ingredienser:

    100 gr. smör
    0,5 dl strösocker
    2 dl havregryn
    2 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker
    0,5 tsk bakpulver
    2 msk sirap
    Fyllning: 2 dl vispad grädde
    2 bananer

    Blanda alla torra ingredienser. Häll i det mälta smöret och sirapen. Platta ut smeten på folie i en långpanna c:a 25x 30 cm. Grädda i 200 gr. i 10 min. Dela kakan i två delar medan den är varm.
    Lägg hälften av den vispade grädden på den första platta. Lägg på bananerna skurna i skivor. Lägg på den andra plattan. Bred på resten av grädden .

    Kanske kan vara något? :)

    Sen kan du ju koka en kolasås och hälla den över? :)

    Mvh
    Jonna

  • irrevirre 17 mars 2010

    Kanske bottnen kan göras så här? Om man skall ha två flarn får man göra två satser.

    Havreflarnsbotten:
    75 g smör eller margarin
    2 ½ dl havregryn
    1 ¼ dl socker
    1 ägg
    1 tsk bakpulver
    1 msk mjöl


    Smält smöret , häll det hett över havregrynen och låt dem svälla en stund.
    Blanda bakpulvret med mjölet.
    Rör ned ägg, socker och mjölblandningen i grynen
    Häll smeten i en smord form, vikt av dubbel aluminiumfolie 18 x 22 cm
    Grädda i 175°C ugnsvärme c:a 20 minuter
    Låt kakan svalna något och lossa den från formen

  • frucaos 17 mars 2010

    Superenkel och god kolasås får du genom att koka en burk kondenserad mjölk i några timmar. Ta av etiketten om du är rädd om grytan, öppna INTE burken, se till att det är nog med vatten och ha tålamod. Tar nog 3-4 timmar för den att koka sig seg och god.

  • irrevirre 18 mars 2010

    Skrivet av frucaos den 17 mar 2010

    Superenkel och god kolasås får du genom att koka en burk kondenserad mjölk i några timmar. Ta av etiketten om du är rädd om grytan, öppna INTE burken, se till att det är nog med vatten och ha tålamod. Tar nog 3-4 timmar för den att koka sig seg och god.


    DET har jag tänkt testa! Men glömmer alltid bort det. Det skall ju vara jättesmarrigt:-)

  • frucaos 18 mars 2010

    Ja, Irrevirre - det är farligt gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.