Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemlagad glass

  • ikah 2 september 2008

    Har sökt recept på hemlagad glass och har blivit lite förvirrad.
    I endel recept ska de lagas över vattenbad och i nästa så vispar man bara och blandar ihop.

    Vad är det för skillnad på att bara röra ihop och frysa och tillaga över vattenbad?:o
    Förutom att de ena är krångligare och tar längre tid.:p
    /ika:)

  • monac 2 september 2008

    normandisk gräddglass...kolla det receptet!!! mmmmmmmmmmm(L)
    lenajeanette här på klubben!
    har man ingen glassmaskin är det nästan bättre att göra parfait ist. äggulor socker & grädde,samt någon lite tillsatts av sprit för koncistensens skull.(tycker JAG alltså)

    finns säkert någon som kan ge dig ett tydligare och mer nyanserat svar...:)

  • Bianca 2 september 2008

    Jag erkänner!
    Har en glassmaskin som samlar damm. Den är så krånglig att använda och tar sån tid att förbereda(infrysning av kloss) att jag struntar i den. Dessutom är mängden glass begränsad som man kan göra i den. Nej, jag särar på vitan o gulan i ägg. Blandar gulan med socker och vilken smaktillsats man vill ha. Vispar vitan, vispar grädde och rör ihop alltihop. Sist blev det med philadelfiaost. Varvar sedan i nån fin form. Kaksmulor, jordnötter och flytande sirap blev det sist och gissa om den blev populär?!(Y) Går jätteenkelt att göra och blir supersmaskigt. Anledningen till att man tillreder ägg i vattenbad tror jag är att man blir mindre bubblig i magen då. Råa ägg har ju sin effekt onekligen :D
    Nigellas semifreddo är en sån sjuden glass att rekommendera.

  • ikah 2 september 2008

    Tack för era svar!
    Man gör ju då den enkla varianten än att börja med vattenbad(Y)
    De där med kakor, nötter och sirap lät ju väldigt gott, måste prova det någon helg.:)
    Någon sprit eller likör får jag lov att vänta med ett tag eftersom jag först och främst ska laga
    glassen till ett barnkalas.:D
    /ika

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.