Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda presenter

  • Jilliii 2 september 2010

    Oj vad länge sen jag var här inne.. haha

    Jo, jag har funderat lite..
    jag har tappat bort mig själv lite, och tänkte ta upp min tidigare passion att baka..

    Grejen är att jag är inte så mycket för att äta upp allt jag gjort, och min sambo är ingen sockeråtta heller.

    Men vi har ju många runt omkring, som flyttar, fyller år, eller bara vill överraska ..

    Men vad är bra att ge bort? jag tänkte några klassiska saker- karameller eller något.
    Har inget marmorbord dock och inte heller en hushållassisten så jag får hushålla med elvisp och en socker termometer ( som jag aldrig använt!hjälp mig!)

    Även lite nytänkande presenter..

    Vad ger ni bort?

  • NicolinaZ 2 september 2010

    Sylt, saft, örtvinäger, örtolja, torkad svamp.... Härligheter för folk att ha i skafferiet!

  • sju 2 september 2010

    Jag är dålig på att ge bort hemmagjorda presenter, men det här skulle jag bli glad att få som present själv i alla fall:

    Torkade tomater - Snabbt

    Plommonchutney med balsamvinäger

    Pickles

  • 123Linnea 2 september 2010

    Tre födelsdagsbarn fick blåbärsvinägern som jag har på min presentationsbild just nu. Det var uppskattat!

  • Memelie 2 september 2010

    Likör! Inte så mycket bakande, men spännande att göra, roligt att få och gott att dricka =) Finns ju 1000-tals olika smaker att testa. Själv har jag gjort på jordgubbar, hallon och nu står det tre nya och "drar sig". Har du inte testat, så gör det!

  • Penne 2 september 2010

    Såg nåt som Ernst gjorde i sommar med Ernst denna sommaren. Det var typ olika oljor och vinägrar som var jätteenkla och höll länge. FInns nog recept och säkert bra tips också på recept.nu

  • sju 2 september 2010

    Om man gillar att baka är biscotti trevliga att ge bort tycker jag.

  • mattjejen 2 september 2010

    Dom här päronen har jag själv gjort och gett bort som present/julklapp. Dom som fick blev väldigt glada och päronen e goda till efterrätt med en klick grädde. Marmelad, sylt och gelé är också roligt att få...

    Inlagda saffranspäron med vanilj

  • frucaos 2 september 2010

    Fudge ... om man vill ge bort gott godis som dessutom håller sig en stund. Vaniljfudge
    Dumlekakor - lätta att göra och ser festliga ut.
    Bröd!
    Sylt och saft, gärna med egna etiketter.

  • Shoutoutloud 2 september 2010

    leilas tomatmarmelad=)

  • ingela71 2 september 2010

    Hemgjord musli som man häller i en fin glasburk!

  • vitchokladkaka 2 september 2010

    inget överraskar folk som när man kommer med en hembakad tårta :D

  • Amika 2 september 2010

    Det här är det jag brukar göra. Det är väldigt uppskattat. :)

    Var noga med att röra tills smöret har blandats väl med krämen bara. :)
    Lemoncurd

    Tar lite tid, men den som väntar på något gott... :)
    Limoncello

  • Jilliii 3 september 2010

    Skrivet av 123Linnea den 2 sep 2010

    Tre födelsdagsbarn fick blåbärsvinägern som jag har på min presentationsbild just nu. Det var uppskattat!




    Hur gör man den, och vad har man den till?



    _________________

    För övrigt- Jag dricker inte alkohol själv så känns lite konstigt att fixa med likörer och så...

  • 123Linnea 3 september 2010

    Blåbärsvinäger

  • Jilliii 3 september 2010

    Skrivet av 123Linnea den 3 sep 2010

    Blåbärsvinäger



    HUr länge håller sig detta?
    funkar det med frysta?

  • 123Linnea 4 september 2010

    Vinäger håller väl hur länge som helst?! Det borde väl gå med frysta, tycker jag. Kanske någon annan som vet!?

  • zudette 4 september 2010

    Jag bakade en sats bondkakor och gav bort! Hittade en fin burk så det blev en jättefin present till en kille som gillar "kakfärgade" kakor.

    Tror kakor i alla former är uppskattat. Många tar sig kanske inte tid att baka själva så det blir en god present och kanske en upplevelse i form av goda gamla minnen som kanske dyker opp! \o/

  • Amika 4 september 2010

    Skrivet av Jilliii den 3 sep 2010

    Skrivet av 123Linnea den 2 sep 2010

    Tre födelsdagsbarn fick blåbärsvinägern som jag har på min presentationsbild just nu. Det var uppskattat!




    Hur gör man den, och vad har man den till?



    _________________

    För övrigt- Jag dricker inte alkohol själv så känns lite konstigt att fixa med likörer och så...


    Nej, det kan jag ju förstå. :) Men baka skorpor och gör lemoncurd att ha till? :) Det har jag gjort många gånger och det är väldigt uppskattat. :)

  • Mistys 5 september 2010

    Du ville ju ha fler presenttips än hemmagjorda.....! Något vi brukar ge bort till " dom som har allt " är fotoböcker. Kan beställas lätt över nätet och blir hur fint och uppskattat som helst.
    Vi har gjort inbundna böcker. Dom blir som en riktig bok. Man bestämmer själv texten och layouten. Jättelätt och uppskattat. Lite jobb innan får man iof lägga ner när man ska välja foton mm men sen.........
    Våra har kostat ca 400-500 kr /St och är ett minne för livet{highfive}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.